Demokratene

Demokratene utelates fra NRKs valgomat!

Etter flere spørsmål fra våre medlemmer, konstaterer vi at NRK ikke har inkludert Demokratene og en del andre partier som stille lister til stortingsvalget i alle fylker, inn som fullverdige alternativer i sin valgomat, der norske velgere får et hint om hvilket parti som står dem nærmest, basert på den enkeltes personlige preferanser i ulike saker.

Vi vet at Valgomaten påvirker mange velgeres valg av parti, og finner det udemokratisk at partier som i dag står utenfor Stortinget ikke behandles på lik linje med de etablerte stortingspartiene i denne tross alt ganske enkle applikasjonen. Man fristes til å tro at det ligger politiske motiver bak NRK’s avgjørelse, selv om NRK hevder at grunnen til utelatelsen er at de ikke har kapasitet til å utvide modellen med flere partier. Vi finner det eiendommelig at en institusjon med 6,5 milliarder skattekroner i sitt budsjett, ikke tar seg råd til et dagsverk eller to ekstra for å oppgradere en så applikasjon som er såpass viktig for demokratiet. Det er ingenting teknisk til hinder for at det kan gjøres.

Ved denne utelatelsen heves terskelen ytterligere for stortingsrepresentasjon for alle partier som ikke allerede er på Stortinget, noe som forvansker og i ytterste konsekvens forhindrer demokratisk initiert fornyelse på Stortinget. At vi heller ikke inviteres til debatter der vi kan representere viktige nyanser og alternativer for velgerne, gjør det ikke bedre. Det er rett og slett udemokratisk, ikke minst fordi Demokratene, til tross for svært liten mediedekning, er godt synlige på meningsmålinger som spesifiserer gruppen «andre».

NRK har inkludert «andre» partier som et lite haleheng helt på slutten hovedkonklusjonen i sin valgomat, men dette blir svært underordnet, vil ha svært liten innvirkning, og tjener mest som et «alibi» for ikke å ha utelatt potensielt populære partialternativer helt og holdent.

Geir Ugland Jacobsen, partileder for Demokratene

Om Demokratene

Demokratene
Kirkegata 12
4611 Kristiansand S

+47 94 26 09 25http://www.demokratene.no

Demokratene mener at Norge må tenke på de som lever, de som bygget landet — og de som skal arve det.

Følg pressemeldinger fra Demokratene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Demokratene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Demokratene

Demokratene sender åpent brev til helseministeren17.7.2021 14:49:38 CEST | Pressemelding

Demokratene stiller seg kritisk til flere sider av Regjeringen Covid-håndtering, og ikke minst vaksineringen av barn. Derfor har vi skrevet et åpent brev til Helse- og omsorgsminister Bent Høie, som leder Helse- og omsorgsdepartement og derfor har øverste ansvar for vaksineprogrammet og hva det medfører av konsekvenser. Vi ønsker svar på noen viktige spørsmål, og venter at helseministeren kommer med klare svar til oss, foreldre og befolkningen. Spørsmålene er som følger:

Demokratene advarer skarpt mot EUs klimahysteri og «Fit for 55»17.7.2021 09:48:16 CEST | Pressemelding

Den 14. juli la EU fram sin klimaplan «Fit for 55». De neste to årene skal tusenvis av lobbyister, mer enn 700 EU-parlamentarikere og 27 regjeringer jobbe intenst for å kutte 55 prosent CO2-utslipp innen 2030, og bruken av fornybar energi skal dobles. Dette anser Demokratene som en politisk atombombe mot Europas og Norges stabilitet og økonomi. Vi avviser «Fit for 55» fullstendig, akkurat som vi avviser både Parisavtalen og Regjeringens «Klimaplan 2030.