Black Friday: Synkende tillit og urealistiske forventninger til rabattprisene

Stadig flere nordmenn frykter for å bli villedet av lure-priser på Black Friday. Samtidig har de fleste av oss fortsatt totalt urealistiske forventninger til rabattnivået på årets travleste handledag, viser ny meningsmåling.
Are Vittersø

I Prisjakts årlige Black Friday-undersøkelse forteller hver tredje nordmann at de har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. Flesteparten av disse (79 prosent) oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens hver tredje (31 prosent) fant varen billigere andre steder, etter at de hadde handlet.

-Kundene må holde tunga rett i munnen når de i den kommende uken skal jakte på gode kupp under Black Week. Det handler om planlegging og oversikt. Det enkleste trikset planlegge kjøpet i forkant og å sjekke prishistorikken hos en prissammenligningstjeneste, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.

Stoler ikke på butikkene

Den ferske meningsmålingen, som ble gjennomført av Opinion tidligere i november, viser også at nordmenn blir stadig mer skeptiske til butikkenes kampanjepriser på store salgsdager som Black Friday. Hele 39 prosent – som tilsvarer 1,7 millioner nordmenn – oppgir at de har liten tillit til at prisen på varene som selges er reelle.

-Det er nesten umulig med det blotte øye å finne ut om tilbudet faktisk er så godt som det ser ut som, uten å bruke litt tid på å sjekke i prishistorikken om hvor godt tilbudet egentlig er. Da vil du enkelte også oppdage om varen har vært på salg tidligere, og hva prisen i få fall var, sier Vittersø.

Han opplyser at rundt 126.000 produkter i Prisjakts søkemotor i fjor gikk opp i pris i november, før prisen ble satt ned igjen på Black Friday.

-Butikkene har ulik tilpasning til markedsføringslovens begrensinger for prissetting, og da er det ekstra viktig at kundene er skjerpet når de vandrer rundt i tilbudsjungelen, sier Are Vittersø, og viser til at hver femte nordmann oppgir at de handler på impuls denne dagen.

Urealistiske forventninger

Priseksperten påpeker også at de fleste nordmenn tror at det gjennomsnittlige rabattnivået på Black Friday ligger skyhøyt over det reelle rabattnivået.

-I undersøkelsen svarer seks av 10 spurte at de forventer et rabattnivå på 40 prosent eller mer. Dette er helt urealistisk, selv om det selvfølgelig er mulig å gjøre kupp på enkeltprodukter til langt under halv pris. De siste årene har gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære Black Friday-varene ligget på drøyt 20 prosent, forteller Vittersø, og viser til følgende statistikk fra fjorårets handel på samme dag:

• I 2019 gikk 280.000 av de 700.000 enkeltproduktene som Prisjakt overvåker, ned i pris denne fredagen. Rabatten var på alt fra noen tiøringer til flere tusen kroner.
  • Men bare 13 prosent av disse varene (cirka 30.000 enkeltprodukter) gikk ned 10 prosent eller mer. Gjennomsnittlig prisnedgang på disse var 21,4 prosent.
  • Samtidig gikk hvert sjette produkt (115.000 varer) opp i pris på Black Friday.

Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt.no.

For ytterligere innsikt i Black Friday-undersøkelsen, kommentarer eller statistikk – kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

Are Vittersø

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.