Black Friday: Synkende tillit og urealistiske forventninger til rabattprisene
I Prisjakts årlige Black Friday-undersøkelse forteller hver tredje nordmann at de har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. Flesteparten av disse (79 prosent) oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens hver tredje (31 prosent) fant varen billigere andre steder, etter at de hadde handlet.
-Kundene må holde tunga rett i munnen når de i den kommende uken skal jakte på gode kupp under Black Week. Det handler om planlegging og oversikt. Det enkleste trikset planlegge kjøpet i forkant og å sjekke prishistorikken hos en prissammenligningstjeneste, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.
Stoler ikke på butikkene
Den ferske meningsmålingen, som ble gjennomført av Opinion tidligere i november, viser også at nordmenn blir stadig mer skeptiske til butikkenes kampanjepriser på store salgsdager som Black Friday. Hele 39 prosent – som tilsvarer 1,7 millioner nordmenn – oppgir at de har liten tillit til at prisen på varene som selges er reelle.
-Det er nesten umulig med det blotte øye å finne ut om tilbudet faktisk er så godt som det ser ut som, uten å bruke litt tid på å sjekke i prishistorikken om hvor godt tilbudet egentlig er. Da vil du enkelte også oppdage om varen har vært på salg tidligere, og hva prisen i få fall var, sier Vittersø.
Han opplyser at rundt 126.000 produkter i Prisjakts søkemotor i fjor gikk opp i pris i november, før prisen ble satt ned igjen på Black Friday.
-Butikkene har ulik tilpasning til markedsføringslovens begrensinger for prissetting, og da er det ekstra viktig at kundene er skjerpet når de vandrer rundt i tilbudsjungelen, sier Are Vittersø, og viser til at hver femte nordmann oppgir at de handler på impuls denne dagen.
Urealistiske forventninger
Priseksperten påpeker også at de fleste nordmenn tror at det gjennomsnittlige rabattnivået på Black Friday ligger skyhøyt over det reelle rabattnivået.
-I undersøkelsen svarer seks av 10 spurte at de forventer et rabattnivå på 40 prosent eller mer. Dette er helt urealistisk, selv om det selvfølgelig er mulig å gjøre kupp på enkeltprodukter til langt under halv pris. De siste årene har gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære Black Friday-varene ligget på drøyt 20 prosent, forteller Vittersø, og viser til følgende statistikk fra fjorårets handel på samme dag:
- I 2019 gikk 280.000 av de 700.000 enkeltproduktene som Prisjakt overvåker, ned i pris denne fredagen. Rabatten var på alt fra noen tiøringer til flere tusen kroner.
- Men bare 13 prosent av disse varene (cirka 30.000 enkeltprodukter) gikk ned 10 prosent eller mer. Gjennomsnittlig prisnedgang på disse var 21,4 prosent.
- Samtidig gikk hvert sjette produkt (115.000 varer) opp i pris på Black Friday.
Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt.no.
For ytterligere innsikt i Black Friday-undersøkelsen, kommentarer eller statistikk – kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Bilder
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.