Black Friday: Synkende tillit og urealistiske forventninger til rabattprisene
Stadig flere nordmenn frykter for å bli villedet av lure-priser på Black Friday. Samtidig har de fleste av oss fortsatt totalt urealistiske forventninger til rabattnivået på årets travleste handledag, viser ny meningsmåling.

I Prisjakts årlige Black Friday-undersøkelse forteller hver tredje nordmann at de har opplevd å bli lurt av villedende kampanjepriser på Black Friday. Flesteparten av disse (79 prosent) oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens hver tredje (31 prosent) fant varen billigere andre steder, etter at de hadde handlet.
-Kundene må holde tunga rett i munnen når de i den kommende uken skal jakte på gode kupp under Black Week. Det handler om planlegging og oversikt. Det enkleste trikset planlegge kjøpet i forkant og å sjekke prishistorikken hos en prissammenligningstjeneste, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.
Stoler ikke på butikkene
Den ferske meningsmålingen, som ble gjennomført av Opinion tidligere i november, viser også at nordmenn blir stadig mer skeptiske til butikkenes kampanjepriser på store salgsdager som Black Friday. Hele 39 prosent – som tilsvarer 1,7 millioner nordmenn – oppgir at de har liten tillit til at prisen på varene som selges er reelle.
-Det er nesten umulig med det blotte øye å finne ut om tilbudet faktisk er så godt som det ser ut som, uten å bruke litt tid på å sjekke i prishistorikken om hvor godt tilbudet egentlig er. Da vil du enkelte også oppdage om varen har vært på salg tidligere, og hva prisen i få fall var, sier Vittersø.
Han opplyser at rundt 126.000 produkter i Prisjakts søkemotor i fjor gikk opp i pris i november, før prisen ble satt ned igjen på Black Friday.
-Butikkene har ulik tilpasning til markedsføringslovens begrensinger for prissetting, og da er det ekstra viktig at kundene er skjerpet når de vandrer rundt i tilbudsjungelen, sier Are Vittersø, og viser til at hver femte nordmann oppgir at de handler på impuls denne dagen.
Urealistiske forventninger
Priseksperten påpeker også at de fleste nordmenn tror at det gjennomsnittlige rabattnivået på Black Friday ligger skyhøyt over det reelle rabattnivået.
-I undersøkelsen svarer seks av 10 spurte at de forventer et rabattnivå på 40 prosent eller mer. Dette er helt urealistisk, selv om det selvfølgelig er mulig å gjøre kupp på enkeltprodukter til langt under halv pris. De siste årene har gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære Black Friday-varene ligget på drøyt 20 prosent, forteller Vittersø, og viser til følgende statistikk fra fjorårets handel på samme dag:
- I 2019 gikk 280.000 av de 700.000 enkeltproduktene som Prisjakt overvåker, ned i pris denne fredagen. Rabatten var på alt fra noen tiøringer til flere tusen kroner.
- Men bare 13 prosent av disse varene (cirka 30.000 enkeltprodukter) gikk ned 10 prosent eller mer. Gjennomsnittlig prisnedgang på disse var 21,4 prosent.
- Samtidig gikk hvert sjette produkt (115.000 varer) opp i pris på Black Friday.
Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder i Prisjakt.no.
For ytterligere innsikt i Black Friday-undersøkelsen, kommentarer eller statistikk – kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg saker fra Prisjakt.no
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Prisjakt.no
Hjerneforsker: -Stress i julehandelen øker sjansen for bomkjøp14.12.2020 07:03:00 CET | Pressemelding
Desember er måneden da flest nordmenn opplever gavestress, kjøpepress og gjør flest bomkjøp, viser fersk undersøkelse. -Julehandelen skaper enda mer stress for hjernen, og øker sjansen for unødvendige impulskjøp. Shopping er som en konstant boksekamp mellom intuisjon og fornuft, sier lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle.
Her er årets beste nettbutikker: BliVakker vant igjen11.12.2020 07:45:00 CET | Pressemelding
Tilbudsjagende nordmenn har igjen kåret BliVakker til «Årets butikk» i Prisjakts store konkurranse. Kristiansand-bedriften fikk flest positive brukeromtaler blant totalt 20.000 tilbakemeldinger fra kundene i november.
Black Friday: Nordmenn jakter intenst på Playstation 5 – og brettspill26.11.2020 08:30:00 CET | Pressemelding
Tech-produkter og annen småelektronikk topper norske prissøk i ukene og dagene før Black Friday. Korona-nedstengning og mer tid med familien baner også vei for en gammel klassiker på topplistene: Brettspill.
Ny undersøkelse: Stor smittebekymring på Black Friday24.11.2020 13:30:00 CET | Pressemelding
Midt i lokal og nasjonal smitteoppblomstring åpner handelsstanden dørene for Black Week. Åtte av 10 nordmenn er bekymret for koronasmitte i butikker og kjøpesentre på Black Friday. Enda flere tror ikke kundene klarer å holde avstand og følge gjeldende anbefalinger for smittevern, viser fersk meningsmåling.
Gjøre handlekupp på Singles’ Day? -Vent til Black Week, råder prisekspert10.11.2020 06:45:00 CET | Pressemelding
Visste du at Singles’ Day (onsdag 11.11) er den største salgsdagen i verden, faktisk større enn Black Friday? Likevel sliter denne opprinnelig kinesiske feiringen av den single husstanden med å få fotfeste i Norge. Prisavslagene er betydelig flere og større senere i november, under Black Week, og spesielt på Black Friday, viser statistikk fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Etter korona: Nordmenn vil fremover handle mer på nett og gå mindre i butikker9.7.2020 06:45:00 CEST | Pressemelding
Mange nordmenn vinker nå farvel til å gå i butikker etter korona-krisen, og går heller på nett når de handler. En fersk undersøkelse om nordmenns handlevaner under og etter vårens nedstengning av Norge, er dårlig nytt for flere allerede hardt pressede bransjer og butikker.