Black Friday: Disse varene bør du se etter – og disse bør du sjekke grundig

Hvordan vet du om et tilbud er bra på Black Friday, eller om det har vært billigere andre tider på året? -Også i år ser vi store, tydelige svingninger i prisene i ukene før Black Friday, som gjør at ikke alle tilbud i morgen ikke kommer til å være like gode som de ser ut som, advarer prisekspert. Han deler sine beste råd før kjøpefesten.
Are Vittersø

Skal vi tro tall fra foregående kjøpebonanza den siste fredagen i november, er det ikke alt det lønner seg å legge i handlekurven når nordmenn slipper betalingskortet løs i butikkene i morgen.

-Hele poenget med Black Week og Black Friday er å få deg inn i butikken. Her er det lett å se seg blind på alle tilbudsplakatene, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.

Jojo-priser

-Selv om Black Friday totalt sett er den rimeligste dagen å handle på – den dagen i året med best tilbud og de laveste prisene – er det også den dagen i året da flest enkeltprodukter settes opp i pris. På samme dag i fjor var det ingen produktkategorier som kun hadde prisnedgang – alle hadde også et stort antall varer som gikk som gikk opp i pris, eller som ble solgt dyrere denne dagen enn ved andre tidspunkter på året, forteller Vittersø.

Prisjakt overvåker over 700.000 enkeltprodukter og 20 millioner priser, i cirka 1700 nettbutikker. I fjor gikk litt over halvparten (52 prosent) av disse varene ned i pris på Black Friday, mens hvert sjette produkt (112.000 varer) gikk opp i pris.

-Slike prisvariasjoner er ofte størst hos de mest populære kategoriene, spesielt innen helse- og velværeprodukter, forbrukerelektronikk, sportsutstyr og kjøkkenmaskiner, sier Vittersø

Bevisst prisstrategi

En stadig mer utbredt butikkstrategi er å gradvis heve prisene på produkter i ukene før den store kjøpefesten, før de senkes under Black Week. Dermed blir «kanontilbudet» kanskje ikke fullt så godt likevel. Mange av produktkategoriene som hadde flest prisnedganger på Black Friday i fjor – eksempelvis mobiltelefoner og kjøkkenutstyr - hadde også hadde mange produkter som  gikk opp i pris.

-Denne jojo-tendensen er tydelig hvert eneste år, og i år ser vi det samme. Så langt denne høsten har nær 80.000 enkeltprodukter, som vi overvåker, blitt satt opp i pris fra 1. oktober, før prisene helt tydelig er blitt redusert under Black Week, forteller Vittersø.

Eksempelvis har hvert tredje produkt, som nå har nedsatt pris i sommer- og vinterdekk-kategorien, hatt en prisøkning fra 1. oktober før prisnivået er blitt senket denne uken. Hver fjerde batteridrill har økt i pris som siden 1. oktober, før varene ble satt ned igjen nå i Black Week. Også en rekke produkter innen kategorier for hjem og hage har hatt tilsvarende prisøkninger over gjennomsnittet.

-Det blir likevel feil å kalle dette for juksepriser. Det handler også om tilbud og etterspørsel, og butikkene er i sin fulle rett til å justere prisene gjennom året. Likevel blir dette nokså påfallende hvert år rundt Black Friday, sier han.

Disse bør du lete etter

Historisk er elektronikk som hodetelefoner, TV og smartklokker, samt sportsklær og skjønnhetsprodukter varer som i følge tjenesten pleier å stå øverst på nordmenns handleliste på Black Friday, og som det som regel lønner seg å kjøpe i morgen. I fjor registrerte tjenesten flest prisavslag påmobiltelefoner, datamaskiner og tilbehør, hodetelefoner og skjønnhetsprodukter på Black Friday.

-Forbrukerelektronikk, lyd og bilde, spillkonsoller og spill og mobiltelefoner ligger per i dag godt under gjennomsnittet på vår oversikt over slike prisøkninger fra 1. oktober, så her kan kundene antagelig være tryggere på at prisene er mer reelle, og tilbudene virkelig gode i morgen, sier Are Vittersø.

Her er prisekspertens tre viktigste råd for å sjekke om et Black Friday-tilbud virkelig er godt:

1. At et produkt er på tilbud et sted betyr ikke alltid at det er den billigste butikken. Se ikke på det prosentuelle avslaget, men sammenlign prisen i en butikk med flere andre butikker.
  2. Sjekk prishistorikken for å se om produktet har vært billigere før. Har det vært rimeligere, er sannsynligheten stor for at det går ned til den prisen igjen.
  3. Sammenlign produktets egenskaper. Kanskje er ikke alle like viktige for deg og ditt bruk, og da kan det være penger å spare på å velge en annen modell. Det er flere priskupp blant eldre modeller, enn blant modeller som er lansert i 2021.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• For kommentarer eller annen informasjon,  kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.

Are Vittersø