Black Friday: Butikker føler seg presset - tror konkurrentene jukser

I en ny undersøkelse, gjennomført blant 133 skandinaviske nettbutikker, svarer halvparten at de føler seg presset til å være med på Black Friday-kjøret. Like mange tror konkurrentene driver prisjuksing i forkant av fredagens handlefest.

I 2010 feide Black Friday-bølgen inn over den norske handelsstanden. Men ikke alle representanter for butikkene er like begeistret over shoppingfenomenet, som startet for alvor i helgen med Black Week.

I en ny butikkundersøkelse, som Opinion har utført for Prisjakt.no, blant 133 nettbutikker i Norge, Sverige og Finland, svarer fire av 10 representanter for disse nettbutikkene at de er lei av Black Friday, fordi det medfører mye mas og ekstraarbeid.

Presset - vil gå motstrøms

Enda flere – 55 prosent – oppgir at de føler seg presset til å være med på Black Friday-kjøret, fordi ”alle andre gjør det”.

Like mange (55 prosent) sier de ville valgt å gå motstrøms – slik Ikea gjorde med ”Den store strammedagen i 2017” – dersom de kunne.

-Mange, spesielt de som jobber med de mindre butikkene, opplever nok et stort press på marginene denne uken, samtidig som kampen om oppmerksomhet koster ekstra markedskroner og mye merarbeid og slitasje. Mange har verken råd eller lyst til å være med, men tør ikke å gå motstrøms, sier daglig leder for Prisjakt i Norge, Are Vittersø.

-Det er rett og slett vanskelig for dem å ikke være med, når konkurrentenes massive tilbudskampanjer trekker folk til butikkene. Slitasjefaktoren underbygges ytterligere i undersøkelsden, gjennom at åtte av ti spurte svarer et rungende ”nei” til flere, slike internasjonale shoppingdager. Overopphetede handledager har rett og slett nådd et metningspunkt hos mange, sier Vittersø.

Tror konkurrentene jukser

I den samme undersøkelsen svarer halvparten av de spurte at de mistenker at konkurrentene driver villedende prismarkedsføring på Black Friday.

-Undersøkelser vi har gjort, gjennom flere år viser at omtrent hver tredje forbruker også er mistenksomme til om rabattene på Black Friday er reelle. Når denne mistenksomheten i vår nye meningsmåling så tydelig bekreftes også blant de som jobber med nettbutikkene, så er det et sterkt signal om at kundene virkelig må gå grundig og metodisk til verks og blant annet sjekke prishistorikk og førpris før de handler: Ikke se deg blind på førprisen, men sjekk hvor den varen er billigst, sier Vittersø.

Rabattnivået

I år faller Black Friday på den nest siste dagen i november, og i butikkene tror halvparten at kundene derfor kommer til å handle flere julegaver på denne dagen i år. På spørsmål om hvilket rabattnivå butikkene kommer til å operere med på fredag, oppgir to av tre et rabattnivå på 30 prosent eller mindre. 15 prosent oppgir et rabattnivå på under 10 prosent.

Bildetekst: Prisekspert Are Vittersø hos Prisjakt.no

For flere kommentarer eller mer Black Friday-imnnsikt, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.