NorgesGruppen

ASKO med elektrisk lastebil bygget for langtransport

Del
Onsdag morgen ankommer Nord-Europas første elektriske lastebil med en batteripakke på 900 kilowattimer og som kan kjøre opptil 50 mil fullastet, til Norge. Som første lastebil i Nord-Europa av sitt slag vil denne bilen bane vei for at all tungtransport etter hvert kan bytte ut dieselmotoren med noe langt mer miljøvennlig.

Bilen og to sjåfører kommer kjørende fra Sveits, via Kiel, hvor de så har tatt båt videre til Oslo.

ASKOs nye lastebil skal brukes mellom ASKOs sentrallager på Vestby og Moss havn, hvor varer fraktes over Oslofjorden til Horten med elektriske sjødrone, og videre til regionslageret i Sande. Dette gir en nullutslipps transportkjede over Oslofjorden.

Bilen vil også bli brukt på lengre ruter, som Vestby til Trondheim, Bergen og Stavanger, og noe av målet til ASKO med denne bilen er å teste ut batterielektriske løsninger også på lengre distanser.

Den nye bilen vil bidra til 106 tonn mindre CO₂-utslipp per år, sammenlignet med en dieselvariant, med utgangspunkt i 100.000 kjørte km per år.

ASKO har installert høyeffektladere på flere av sine regionslagere, slik at bilen kan lades når den kommer frem.

Når lastebilen først skal lade, tar den 350 kilowatt hurtiglading, og vil bruke 1 time og 40 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 prosent. Dette er helt unikt for elektriske biler, tatt i betraktning det enorme batteriet på 900 kWh.

- Dette representerer det fremste av teknologi innen elektromobilitet av tungtransport, sier John Strand, direktør i ASKO TRANSPORT. Til forskjell fra andre elektriske lastebiler er også den tradisjonelle girkassen byttet ut og man benytter elektromotorene og en-trinns girkasse til fremdrift og regenerering. Den vil også leveres med strømuttak til aggregat, som gjør at vi også kan unngå dieselutslipp fra våre traller på veien. Nå er teknologien for langtransport kommet så langt at det ikke lenger er kjøretøyene som er den begrensende faktoren. Nå som Enova også tilbyr støtteordninger for ladeinfrastruktur på depoter, så ligger mye til rette for at vi, sammen med våre samarbeidspartnere, skal kunne utvide elektrisk godstransport på regionale strekninger, avslutter Strand.

Lastebilen koster betydelig mer enn en dieselbil. Med Enova-støtte, bompengefritak, CO2-avgifter på diesel og høy utnyttelsesgrad på bilen, vil det likevel være mulig å oppnå en konkurransedyktig TCO (total levetidskostnad) sammenlignet med en dieselbil.

 

FAKTA OM BILEN

  • Bilen er en konvertert Volvo-lastebil, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T.
  • Dieselmotoren og girkassen som opprinnelig var i bilen, er erstattet av en-trinns girkasse med fire elmotorer med en samlet effekt på 500 kilowatt.
  • Bilen er utstyrt med 22 kilowatt ombordlader.
  • Eget uttak for 400 volt 32 ampere til kjøle- og varmeanlegg i trallene.
  • Bilen er godkjent for totalvekt på 50 tonn.
  • Batteriet veier 5440 kg, men siden dieseldrivlinjen er fjernet er nettovekten bare økt med ca. 2000 kg.

 

Kontaktperson:

John Strand

Direktør ASKO TRANSPORT AS

+47 988 43 330 |john.strand@asko.no

Nøkkelord

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye