KIWI gjør påsken sunnere – gir 30 prosent bonus på all frukt og grønt
Dagligvarekjeden vil inspirere kundene til en litt sunnere og grønnere påske: Nå dobler KIWI bonusen på all fersk frukt og grønt til og med andre påskedag.

Påsken nærmer seg, og lavpriskjedene slåss om å være billigst på påskemarsipan og grillpølser. Nå ønsker KIWI å slå et slag for den aller sunneste varegruppen og dobler derfor bonusen på hele frukt- og grøntavdelingen til og med andre påskedag. Dette er den beste kampanjen KIWI har hatt på frukt og grønt noen gang:
– I KIWI tror vi på gulrot i stedet for pisk. Og når både gulrøtter, appelsiner og resten av utvalget i frukt- og grøntavdelingen gir hele 30 prosent bonus, da er vi helt sikre på at kundene våre kommer til å gå en sunnere påske i møte, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Frukt og grønt er KIWIs aller viktigste varegruppe, og avdelingen har fått den beste plasseringen i butikkene. KIWI selger mest frukt og grønt i Norge, og kjeden ble også kåret til norgesmester i frukt og grønt av Opplysningskontoret i høst.
– KIWI var først ut med bonusprogram for frukt og grønt og gir også til vanlig kundene den høyeste bonussatsen i bransjen, forteller Kjuus.
Det er medlemmer av fordelsprogrammet KIWI PLUSS som får denne høye bonusen. 2,3 millioner KIWI-kunder er allerede med i KIWI PLUSS, og de neste ukene har de en gyllen anledning til å samle opp enda større Trumf-bonus ved å ta sunne valg i butikken.
– Pris er avgjørende
Da Helsedirektoratet la frem nye, norske kostråd i 2024, ble det klart at vi bør spise fem til åtte daglige porsjoner frukt og grønt. Det tilsvarer 500-800 gram. Vi er imidlertid langt unna å få det til; færre enn én av fem følger rådet.
En undersøkelse utført av Respons Analyse for KIWI viser at sju av ti nordmenn gjerne vil følge kostrådene. Grønt til alle måltider er blant rådene flest vil følge.
Samtidig sier nesten halvparten at prisen på sunn mat er den største barrieren for å følge kostrådene. Og hele 94 prosent mener grønnsaker har blitt «litt eller svært dyrt». Når de blir spurt om hva de ønsker seg priskrig på, svarer et stort flertall grønnsaker.
– I fjor høst kuttet vi prisene tilsvarende momsen på norske grønnsaker, og det førte til en økning i salget på godt over 20 prosent. Vi vet at pris er avgjørende for å få folk til å spise sunnere. All erfaring viser at 30 prosent bonus vil føre til at folk øker forbruket av frukt og grønt. Nå er det bare å fylle opp med appelsiner og andre sunne produkter til påske, oppfordrer Kjuus.
Kontakter
Kristine Aakvaag ArvinKommunikasjonsdirektørKIWI
Tel:98844830kristine.arvin@kiwi.noOm oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
Smøretips før påske: KIWI gir deg solfaktorrabatt20.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Sola titter frem og det er tid for årets første møte med de sterke UV-strålene. For å gjøre det enklere å beskytte seg mot solen, kutter KIWI prisene på alle solkremer. Og jo høyere faktor du velger, jo større rabatt får du.
Kundevekst ga rekordomsetning for NorgesGruppen19.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen leverer solid vekst i 2024. Driftsinntektene økte til 118 milliarder kroner (ekskl. IFRS 16), en vekst på 5,2 prosent fra året før.
Nye tall: Halvert matsvinn for NorgesGruppen14.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nye tall viser at NorgesGruppen har halvert matsvinnet i sine butikker siden 2015. – Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom