Kundevekst ga rekordomsetning for NorgesGruppen
NorgesGruppen leverer solid vekst i 2024. Driftsinntektene økte til 118 milliarder kroner (ekskl. IFRS 16), en vekst på 5,2 prosent fra året før.

170 000 flere kunder per uke i våre butikker har vært en avgjørende drivkraft bak veksten, særlig i lavprissegmentet som fortsatt står sterkt i det norske dagligvaremarkedet. KIWI har vært vekstvinneren, med både flere kunder og åpning av 14 nye butikker. Supermarkedene MENY og SPAR har også styrket sin posisjon og leverte et godt andre halvår, blant annet gjennom økt fokus på ferskvarer og lokalmat. MENY har åpnet fire nye supermarkeder, en plukkbutikk for netthandel og gjenåpnet Jacobs på Holtet i året som har gått.
2024 ble fortsatt preget av høy prisvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft som påvirket matmarkedet. Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader. NorgesGruppen leverer et bedret resultat i 2024 mot et noe svakt 2023, og fortsetter å investere betydelig i ulike butikkonsepter, innovasjon, bærekraft og mer effektiv drift.
- Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr de siste årene. Tallene vi legger frem i dag viser at marginene våre fortsatt er lave, og på et nødvendig nivå for å investere i mer effektive og lønnsomme butikker og en bedre handleopplevelse for kundene våre. Vårt viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde våre egne kostnader nede og innkjøpsprisene på varene vi kjøper så lave som mulig, sier konsernsjef Runar Hollevik. I tillegg har vi utvidet vareutvalget for våre billigste alternativer i alle våre butikker, legger Hollevik til.
Resultatmarginen ble 3,3 prosent for 2024 mot 3,1 prosent året før, og årsresultatet endte på 3,9 milliarder kroner. En betydelig del av resultatforbedringen kommer fra tilknyttede selskaper, hvorav Dagrofa med MENY i Danmark leverer det beste resultatet på to tiår.
– At flere velger våre butikker, viser at vi lykkes med konkurransedyktige priser, vareutvalg og gode handleopplevelser som alle våre fantastiske matarbeidere bidrar til. Det er også svært gledelig at vi har god resultatutvikling i Danmark med MENY, samtidig har vi jobbet målrettet med å effektivisere driften og redusere kostnader slik at vi fortsatt kan ha konkurransedyktige priser, sier konsernsjef Runar Hollevik.
Konsernet har investert over 21 milliarder siste fem år
For å opprettholde den positive kundeveksten har NorgesGruppen investert 5,2 milliarder kroner i 2024, en økning fra 4,6 milliarder kroner året før. Totalinvesteringen de siste fem årene er over 21 milliarder kroner. Dette omfatter nye butikker, mer effektiv drift, digitale løsninger som netthandel og Trumf Pay og mer bærekraftige løsninger.
Overgangen til fossilfri transport har vært en viktig milepæl. ASKO leverer nå fossilfritt til alle dagligvarekunder i Oslo, og konsernets 100. elektriske lastebil ble satt i drift i juli. NorgesGruppen har også investert i energieffektivisering av butikkene, noe som har bidratt til en 33 prosent reduksjon av konsernets egne klimagassutslipp siden 2019. Samtidig er matsvinnet redusert med 13 prosent i 2024, og med 50 prosent siden 2015.
– For å opprettholde konkurransekraften vår i et marked med økte kostnader, er vi avhengige av god kostnadskontroll og effektive verdikjeder. Våre resultater viser at vi er godt rustet for videre vekst, understreker Hollevik.
For flere finansielle nøkkeltall, se års- og bærekraftsrapporten side 13 (tilgjengelig på norgesgruppen.no). Tallene i pressemeldingen er eksklusiv IFRS16
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noLenker
Om oss
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Nye tall: Halvert matsvinn for NorgesGruppen14.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nye tall viser at NorgesGruppen har halvert matsvinnet i sine butikker siden 2015. – Det er verken bra for lommeboka, miljøet eller samfunnet at spisbar mat går i søpla. Resultatene inspirerer til videre innsats i arbeidet med å redusere matsvinn, sier Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen.
KIWI og UNICEF forlenger til 2030: Skal bygge økolandsbyer på Madagaskar26.2.2025 18:31:38 CET | Pressemelding
– Vi er stolte av alt UNICEF og KIWI har fått til sammen gjennom 15 år. Nå gleder vi oss til å fortsette å bidra til at flere barn på Madagaskar får en trygg og god oppvekst, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
UNIL tilbakekaller Eldorado Gårdsegg og First Price Egg6.2.2025 21:22:26 CET | Pressemelding
Grunnet feil hos fôrleverandør, Felleskjøpet, kan noen av eggene ha et forhøyet nivå av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig.
KIWI har nesten doblet salget av sunnere varer i nyttårskampanje31.1.2025 14:33:15 CET | Pressemelding
KIWI kickstartet det nye året med å kutte prisene på over hundre sunnere varer. I løpet av årets første uker økte salget av disse varene med hele 93 prosent.
KIWI er Norges best likte dagligvarekjede31.1.2025 10:06:56 CET | Pressemelding
Ferske tall fra analysebyrået YouGov viser at KIWI er landets sterkeste merkevare innen dagligvare. – Tusen takk til både kunder og medarbeidere, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom