Advarer mot reklametretthet på nett: -Nærmer oss et metningspunkt, sier prisekspert
Seks av ti nordmenn opplever reklame for nettbutikker som mer støyende enn reklame for fysiske butikker. Like mange oppfatter nyhetsbrev som søppel, viser fersk meningsmåling. -Reklametretthet og frykt for misbruk av persondata på er påfallende stor hos kundene, og kan på sikt koste nettbutikkene dyrt, advarer prisekspert.

I en ny, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt, oppgir en tredjedel av befolkningen at de handler mer på nett nå enn før pandemien. 44 prosent av disse oppgir at de vil opprettholde dagens handlemønster når hverdagen normaliseres, mens 12 prosent vil handle mer på nett fremover.
Netthandelsboom under pandemien har imidlertid sin pris i den norske befolkningen: Økende reklametretthet og frykt for misbruk av elektroniske spor.
-For alle oss som bruker teknologien for å få vite mest mulig om kundenes preferanser og adferd på nett, bør det være et stort tankekors at hele 60 prosent av befolkningen opplever nettreklamen som mer støyende enn reklamen som rettes mot deg av den delen av handelsstanden som representerer fysiske butikker, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.
-Enda flere, syv av ti, opplever cookies som plagsomt, mens seks av 10 beskriver nettbutikkenes nyhetsbrev som «søppel». Denne følelsen av at nettbutikkene hele tiden er pågående og følger etter deg, oppleves åpenbart ubehagelig og irriterende, sier Vittersø.
I undersøkelsen oppgir 77 prosent at de nå takker nei til å motta nyhetsbrev fra nettbutikkene, mens halvparten sier nei til medlemskap i kundeklubber. Hver tredje nordmann har lagt inn reklamesperre på laptop’en eller mobiltelefonen, og like mange sperrer for cookies. Bare åtte prosent opplever slike informasjonskapsler, som lagres på datamaskinen din, som nyttige. Nøyaktig halvparten av alle de spurte er bekymret for at våre persondata skal bli misbrukt gjennom slike cookies.
-Jo dyrere varen vi kjøper er, jo mer tid bruker kunden på kjøpsprosessen – og dess større er mulighetsrommet for annonsørene. Enkle småkjøp gjøres ofte unna på kortere tid, og da er kundene mindre mottagelige for kommersiell støy. Mange netthandlere - spesielt de små – har ikke god nok teknologi til å tilpasse dette reklamestøynivået, og dermed føler kundene at de blir jaktet på. Spesielt irriterende er det når de samme varene vi allerede har kjøpt, dukker opp i feeden vår i lang tid etterpå, fortsetter Vittersø.
-Alle vi som jakter på å gjøre nytte av forbrukernes digitale spor må fremover bli enda flinkere med å treffe målgruppene med relevant innhold, for å gi dem gode opplevelser før, under og etter besøket. Vi nærmer oss et metningspunkt der kundene plutselig vender ryggen til nettbutikken, og ikke kommer tilbake fordi de er lei av støyende, tilbakevennende «reklamestalking», sier Are Vittersø.
Kontaktperson: Are Vittersø, telefon 402 21 792
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor kåring: Fra null i omsetning til «Norges beste nettbutikk» på rekordtid10.12.2021 10:45:00 CET | Pressemelding
Pris- og servicebevisste nordmenn har talt: Nettapoteket «Apotera» er Norges beste nettbutikk i 2021. Nordens største netthandelsaktør, Komplett, stakk av med fire kategoriseire i Prisjakts årlige kåring av de mest fornøyde kundene.
Nye prisrekorder på Black Friday27.11.2021 07:43:04 CET | Pressemelding
Både gode og mindre hyggelige prisrekorder falt under kjøpefesten i går: Aldri før har rabattnivået vært høyere på èn og samme handledag – men aldri tidligere har flere enkeltprodukter blitt satt opp i pris på Black Friday, viser ferske data fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Black Friday: Disse varene bør du se etter – og disse bør du sjekke grundig25.11.2021 18:45:00 CET | Pressemelding
Hvordan vet du om et tilbud er bra på Black Friday, eller om det har vært billigere andre tider på året? -Også i år ser vi store, tydelige svingninger i prisene i ukene før Black Friday, som gjør at ikke alle tilbud i morgen ikke kommer til å være like gode som de ser ut som, advarer prisekspert. Han deler sine beste råd før kjøpefesten.
Fersk meningsmåling: Mot ny rekord igjen, men halve Norge vil forby Black Friday20.11.2021 07:00:00 CET | Pressemelding
Fersk meningsmåling varsler ny besøksrekord i butikkene på Black Friday. Samtidig vil nesten annenhver nordmann over 18 år støtte et lovforslag om å forby salgsjippoet - av klimahensyn, og fordi det promoterer overforbruk.
Ingen koronakrise for startup-viljen: Disse kommunene skapte flest nye nettbutikker under pandemien19.10.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding
Også antallet nyetablerte, norske nettbutikker har boomet kraftig under korona-pandemien. Rælingen og Levanger er kommunene med flest nyregistrerte nettbutikker i fjor og hittil i år, målt mot innbyggertallet. Den aller største oppblomstringen av nye netthandlere finner vi likevel i storbyene Oslo, Bergen og Trondheim.