Advarer mot reklametretthet på nett: -Nærmer oss et metningspunkt, sier prisekspert

Del

Seks av ti nordmenn opplever reklame for nettbutikker som mer støyende enn reklame for fysiske butikker. Like mange oppfatter nyhetsbrev som søppel, viser fersk meningsmåling. -Reklametretthet og frykt for misbruk av persondata på er påfallende stor hos kundene, og kan på sikt koste nettbutikkene dyrt, advarer prisekspert.

Are Vittersø
Are Vittersø

I en ny, landsomfattende undersøkelse, som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt, oppgir en tredjedel av befolkningen at de handler mer på nett nå enn før pandemien. 44 prosent av disse oppgir at de vil opprettholde dagens handlemønster når hverdagen normaliseres, mens 12 prosent vil handle mer på nett fremover.

Netthandelsboom under pandemien har imidlertid sin pris i den norske befolkningen: Økende reklametretthet og frykt for misbruk av elektroniske spor.

-For alle oss som bruker teknologien for å få vite mest mulig om kundenes preferanser og adferd på nett, bør det være et stort tankekors at hele 60 prosent av befolkningen opplever nettreklamen som mer støyende enn reklamen som rettes mot deg av den delen av handelsstanden som representerer fysiske butikker, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.

-Enda flere, syv av ti, opplever cookies som plagsomt, mens seks av 10 beskriver nettbutikkenes nyhetsbrev som «søppel». Denne følelsen av at nettbutikkene hele tiden er pågående og følger etter deg, oppleves åpenbart ubehagelig og irriterende, sier Vittersø.

I undersøkelsen oppgir 77 prosent at de nå takker nei til å motta nyhetsbrev fra nettbutikkene, mens halvparten sier nei til medlemskap i kundeklubber. Hver tredje nordmann har lagt inn reklamesperre på laptop’en eller mobiltelefonen, og like mange sperrer for cookies. Bare åtte prosent opplever slike informasjonskapsler, som lagres på datamaskinen din, som nyttige. Nøyaktig halvparten av alle de spurte er bekymret for at våre persondata skal bli misbrukt gjennom slike cookies.

-Jo dyrere varen vi kjøper er, jo mer tid bruker kunden på kjøpsprosessen – og dess større er mulighetsrommet for annonsørene. Enkle småkjøp gjøres ofte unna på kortere tid, og da er kundene mindre mottagelige for kommersiell støy. Mange netthandlere - spesielt de små – har ikke god nok teknologi til å tilpasse dette reklamestøynivået, og dermed føler kundene at de blir jaktet på. Spesielt irriterende er det når de samme varene vi allerede har kjøpt, dukker opp i feeden vår i lang tid etterpå, fortsetter Vittersø.

-Alle vi som jakter på å gjøre nytte av forbrukernes digitale spor må fremover bli enda flinkere med å treffe målgruppene med relevant innhold, for å gi dem gode opplevelser før, under og etter besøket. Vi nærmer oss et metningspunkt der kundene plutselig vender ryggen til nettbutikken, og ikke kommer tilbake fordi de er lei av støyende, tilbakevennende «reklamestalking», sier Are Vittersø.

Kontaktperson: Are Vittersø, telefon 402 21 792

Bilder

Are Vittersø
Are Vittersø
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

 

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no