Black Friday: Hvert syvende tilbud i morgen kan ha villedende rabatt

Del

Rett før årets største handledag er hvert syvende tilbud et mulig luretilbud. Mange av de mest populære varekategoriene har hatt store svingninger før salget, så det er all grunn til å sjekke om tilbudet er så godt som det ser ut som, sier forbrukeranalytiker.

Enkelte butikkers gjentakende strategi med å heve prisene før salg, for så å kunne vise fram en større rabatt når prisen senkes, har også preget årets Black Week. Det viser ferske data fra Prisjakt*. Hver syvende pris (14 prosent) har blitt økt i forkant, for deretter å få en lavere pris under Black Week. 

-Mer bekymringsfullt er at sju prosent av alle prisene økte med minst ti prosent før salget, for så å bli senket med minst like mye. I gjennomsnitt økte disse prisene med 30 prosent. Noen har økt opp mot 50 prosent før de er blitt senket igjen, sier Isabella Ahmadi, forbrukeranalytiker i Prisjakt.

– Risikoen for å bli lurt av falske rabatter er heldigvis noe mindre i år enn i fjor, men det er fortsatt et stort problem for forbrukerne. At butikker øker prisene før salget gjør at rabattene i november ser større ut på skjermen. Samtidig finnes det mange ærlige og svært gode tilbud, men forbrukeren må selv sjekke prishistorikken for å sikre at rabatten er reell.

De største prisøkningene
Fenomenet går igjen i mange kategorier, men noen peker seg tydelig ut. Andelen prisøkninger er særlig høy innen skjønnhet og helse, klær og tilbehør, og i de ekstra populære Black Friday-kategoriene som data og tilbehør, og spill og underholdning.

Noen produktkategorier har hatt store økninger før de ble satt ned igjen: 

20% av tursko og fjellstøvler økte med 24% i snitt før prisen ble satt ned. 

12% av TV-apparatene økte med 47% i snitt før prisen ble satt ned. 

12% av robotstøvsugere økte med 30% i snitt før prisen ble satt ned. 

12% av brettspill økte med 60% i snitt før prisen ble satt ned. 

11% av oppvaskmaskiner økte med 45% i snitt før prisen ble satt ned.


– Det er fullt lovlig å øke prisene i oktober så lenge de har stått der i mer enn 30 dager. Resultatet er likevel at mange forbrukere blir forført av uklare, til dels villedende rabatter og tror de gjør et kjempekupp, selv om prisen egentlig ikke er så ekstraordinært lav som den virker, Igjen vil jeg oppfordre forbrukermyndighetene til å ta dette på alvor, og sørge for at de norske forbrukerne forstår og kan stole på butikkenes rabatter og prissetting, sier Ahmadi.

Andel av kategorier som økte pris for å senkes i november:

  • DIY og verktøy 25.8%

  • Skjønnhet og helse 19.91%

  • Data og tilbehør 17.26%

  • Spill og underholdning 16.24%

  • Mote og tilbehør 15.22%

  • Hjem og interiør 15.17%

  • Kamera og foto 12.99%

  • Kjøretøy og tilbehør 12.29%

  • Hage 11.69%

  • Lyd og bilde 11.6%

  • Telefon og GPS 11.44%

  • Sport og friluft 10.75%

  • Barn og familie 8.71%

Om prisanalysen
Prisjakt har undersøkt prisutviklingen for nærmere en million priser fra norske nettbutikker. Analysen viser hvor stor andel av prisene som har økt i løpet av de 30 dagene som går forut for 30-dagers-perioden, regnet fra 25.november 2025, for så å settes ned igjen.

Bildetekst: Isabella Ahmadi, forbrukeranalytiker i Prisjakt.

For mer innsikt eller opplysninger om Black Friday-handelen, kontakt gjerne Isabella Ahmadi på telefon + 46 73 800 59 58

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye