Black Week-rapport: Nesten halvparten av handelen vil skje med “lånte” penger

Del

Nordmenn skal shoppe for mer enn i fjor, men nesten halvparten av alle Black Friday-kjøpene vil bli gjort på kreditt, viser fersk temperaturmåling foran årets største handleuke.

For niende året på rad har Prisjakt tatt temperaturen på det norske folks holdninger til Black Week og Black Friday. Årets undersøkelse, som er gjennomført av Opinion, viser at 37 prosent av befolkningen over 18 år planlegger å handle i årets Black Week. Gjennomsnittsbudsjettet øker til 4051 kroner, opp fra 3950 i 2024.

Nesten halvparten vil handle på kreditt
Nordmenn øker pengebruken, men også risikoen under Black Week-handelen: 46 prosent sier at de vil handle på kreditt. Flere menn (50 prosent)  enn kvinner (43 prosent) planlegger å handle på kreditt, og kjønnsgapet er særlig tydelig i disse aldersgruppene: 

  • Aldersgruppen 18–29 år:
    Menn: 38 %
    Kvinner: 19 %

  • Aldersgruppen 50–64 år:
    Menn: 48 %
    Kvinner: 25 %

Blant disse svarer fire av ti at de allerede har en utfordrende privatøkonomi. Samtidig oppgir 13 prosent at «kjøp nå, betal senere»-løsninger gjør det mer aktuelt for dem å handle. Særlig lokkes 18-29 åringer av denne betalingsmetoden.

– Vi ser at menn større grad tar slik økonomisk risiko for å utnytte tilbudene. Det er ekstra bekymringsfullt når mange av dem allerede definerer økonomien sin som utfordrende, sier Ahmadi.

Lei av salgstriks

I den ferske Black Friday-rapporten oppgir nesten 900.000 nordmenn at de mistenker at de ble lurt under fjorårets villeste handleuke. Seks av 10 stoler ikke på at tilbudene er ekte.  Hovedårsaken er butikkenes jojo-prising i oktober de siste årene, der hver tredje pris som overvåkes av sammenligningstjenesten beveget seg oppover. 14 prosent av alle prisene økte med 10 prosent eller mer, og den gjennomsnittlige prisøkningen var 37 prosent.

– Salgstrikset med å øke prisene 30 dager før kampanjen, for så å senke dem inn mot midten og slutten av november, provoserer stadig flere. De opplever at salget er falskt. Derfor er tilliten til Black Friday-salget blitt kraftig svekket de siste årene. Hvis forbrukerne derimot gjør hjemmeleksen sin og sjekker prishistorikken før de handler, er det fullt mulig å gjøre knallgode kjøp den kommende uken. Bare på Black Friday i fjor hadde nesten 470.000 produkter sin laveste pris det året, sier Isabella Ahmadi.

Dette vil nordmenn kjøpe
Prisjakts nyeste klikkdata i oppløpet til Black Week 2025 viser at nordmenn først og fremst jakter dyre produkter innen tre kategorier: hjem og interiør, mote og tilbehør, og elektronikk. Innen “klær og tilbehør” er det dyre fleece-plagg, jakker og sekker som topper søkestatistikken. Innen “elektronikk” ligger hovedfokuset på gamingutstyr, mobiler og laptoper, mens nordmenn i kategorien “hjem og interiør” søker mest etter støvsugere, elektriske dørlåser og kjøkkenapparater.

Mest populære kjøp akkurat nå

De mest populære varesegmentene hittil i november er "hjem og interiør", "mote og tilbehør" og "data og tilbehør".  De mest populære produktkategoriene ved inngangen til Black Week er:

1. Mobiltelefoner

2. TV

3. Jakker

4. Hodetelefoner

5. Løpesko

6. Monitorer

7. Robotstøvsugere

8. Parfyme

9. Støvsugere

10. Adventkalendere

(*Kilde: Prisjakts klikkdata 1.-20. november 2025).

Ta gjerne kontakt for mer innsikt, oversendelse av undersøkelsen eller ytterligere kommentarer: Isabella Ahmadi, telefon +46 73 800 59 58

Bildetekst: Forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi i Prisjakt.

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye