Ny rapport: Mørke skyer før årets Black Week-handel

Del

Like mange nordmenn skal handle, men majoriteten skal bruke mindre penger på shopping enn i på samme tid fjor. Mistillit til lurepriser og enda mer presset lommebok fortsetter å legge mørke skyer over kjøpelysten, og hver fjerde kunde som handlet under Black Week i fjor angret på kjøpet, viser ny undersøkelse.

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt
Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt

Prisjakts årlige Black Week-undersøkelse tegner et tydelig bilde av at nordmenns skepsis til den kommende handlefesten fortsetter å vokse. For åttende året på rad har analysebyrået Opinion intervjuet over 1000 nordmenn i et landsrepresentativt utvalg mellom 18 og 79 år, på oppdrag fra den pris- og produktsammenligningstjenesten.

-Vi skulle veldig gjerne ha presentert lystigere tall, men i stedet avdekker undersøkelsen stadig mer skeptiske kunder med enda større press på lommeboken. Derfor tør jeg ikke spå at salgsrekordene kommer til å falle under årets handlefest i november, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

Her er noen høydepunkter fra meningsmålingen som presenteres i dag:

  • Andelen som planlegger Black Week-handel holder seg jevnt. Omtrent 1.4 millioner nordmenn sier de skal handle, men gjennomsnittet kommer til å bruke mindre penger – omtrent tre hundre kroner – mindre i år enn i fjor. Andelen som handler online øker.
  • Majoriteten av befolkningen – 2.5 millioner nordmenn - uttrykker i undersøkelsen tydelig mistillit til butikkenes tilbud i november. Tallet har vokst siden i fjor.
  • Halvparten av de som svarer at de definitivt ikke skal handle under Black Week – omregnet rundt 800.000 kunder - oppgir mistillit til butikkenes prismarkedsføring som årsak. Mistilliten til prisene er spesielt høy blant husstander med utfordrende økonomi.
  • Fire av ti husholdninger oppgir at de har dårligere økonomi enn for ett år siden. Her er aldersgruppen 30-39 mest påvirket.
  • En av fire som handlet under Black Week i fjor oppgir at de kjøpte en vare som de egentlig ikke hadde bruk for, eller hadde spesielt glede av i ettertid. Det er spesielt de unge som føler på slike etterkjøpskvaler; nær halvparten av alle spurte under 30 år hadde egentlig ikke bruk for varen de kjøpte under Black Week.

- Handelen går glipp av svimlende inntekter på grunn av kundenes voksende skepsis. Dette er  noe politikere, myndigheter og næringen kan gjøre noe med gjennom å rydde opp i lovverket. Loven kan enkelt endres, slik at forbrukerne gis en bedre oversikt over prisbildet i et lengre perspektiv, samt at jungelen av ord for presentere et salg blir kraftig begrenset, sier Christoffer Reina.

Prisjakt-sjefen er likevel tydelig på at Black Friday, uten sammenligning, er årets desidert mest lønnsomme dag å bruke kortet, vel og merke hvis kundene tar seg bryet med å planlegge kjøpet.

-Du vil finne knallgode tilbud over alt hvis du tar deg bryet med å sjekke prishistorikken og sammenligner prisen hos flere butikker. De fleste nordmenn forventer ekte rabatter på opp mot halv pris under Black Week, mens det gjennomsnittlige rabattnivået har ligget mellom syv og 16 prosent de siste årene. I produktkategoriene forbrukerelektronikk, sport/fritid og skjønnhet/helse er sannsynligheten for å gjøre de beste kjøpene størst under Black Week, sier Christoffer Reina.

Mer om Prisjakt årlige Black Week-/Black Friday-undersøkelse finner du her. Ta kontakt hvis redaksjonen ønsker å dykke enda dypere ned i disse tallene, eller andre fakta rundt årets novemberhandel.

  

Kontaktperson: Christoffer Reina, telefon 975 82 879

 

 

Nøkkelord

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye