Black Week nærmer seg: Ny rekord for lovlige lurepriser
I oktober økte prisen på over 2,3 millioner varer i norske nettbutikker. Over 920.00 av dem økte med mer enn 10 prosent, viser ny analyse. Nå er prisene på vei ned for å styrke illusjonen om knallkjøp under Black Week. -Fullt lovlig lureprising, sier Prisjakt-sjef.
Salgsplakatene blinker inn mot Black Week i slutten av november, men i forkant av kampanjene velger mange kjeder og butikker å sette opp prisene. Såkalt jojo-prising er en tvilsom gjenganger, og nå avslører Prisjakt ny rekord i antall prisoppganger i oktober; varer som i all hovedsak blir satt ned igjen i pris for å virke ekstra tiltrekkende under det store novembersalget.
-Butikkene vil ha en høy førpris for å sammenligne sine rabatter under Black Week. De har en lovpålagt 30 dagers grense for å sette førprisen, og forbereder seg i oktober ved å holde prisene høye i mer enn 30 dager, slik at de lovlig kan markedsføre store prisavslag gjennom november, spesielt under Black Week. Da vil mange kunder bli lurt, i beste fall villedet. Sjansen er stor for at de samme produktene har vært billigere andre tider på året, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.
Verstingene
I oktober økte 35 prosent av alle de 6.5 millioner prisene som Prisjakt overvåker, det høyeste antallet siden kartleggingen startet for fem år siden. Størst andel prisøkninger – varer som økte mer enn 10 prosent i oktober - finner du i populære varekategorier som klær/accessoirer, hjem/husholdning og telefon/GPS.
-Nå er prisene på vei ned for å fremstå som gode tilbud under rabattjegernes høytidsmåned, forteller priseksperten.
Tvilsom rekord
-Antallet prisøkninger i forkant av årets Black Week er historisk høyt. Fra et forbrukerperspektiv er dette dystre tall. Selv om denne jojo-prisingen er fullt lovlig, er den ikke spesielt forbrukervennlig. Kundenes voksende mistillit til prisene vil bare øke så lenge lovverket tillater det, sier Reina, og henviser til selskapets ferske undersøkelse der seks av ti nordmenn svarer at de ikke lenger stoler på butikkens tilbud i november.
-Du skal lete lenge og godt for å finne reelle kupp som imøtegår forbrukernes forventning om opp mot halv pris på tilbudsvarer under Black Week. Når butikkene har skrudd opp prisene såpass i oktober, vil kundene lures til å tro at rabattene er større og flere enn de i virkeligheten er, fortsetter han.
Omdømmetap
- Forbrukernes tillit vil forbli tynnslitt så lenge ikke politikere og myndigheter justerer lovverket gjennom å øke den lovpålagte sammenligningsperioden fra 30 til 90 dager, og samtidig rydder i prisjungelen slik at den blir mer oversiktlig for den som skal handle. Forbrukerne er ikke dumme. Stadig flere blir klar over at «knalltilbud» ikke nødvendigvis betyr reelt nedsatt pris, Butikkene risikerer ytterligere omdømmetap hvis de ikke bidrar til å snu mistilliten, sier Christoffer Reina.
Kategorier og prisøkninger i oktober:
- Datamaskiner & Tilbehør: 52,1% av alle produkter har økt i pris. 14,3% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Husholdningsapparater & hvitevarer: 39,7% av alle produkter har økt i pris. 22,9% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Spill & Underholdning: 38,6% av alle produkter har økt i pris. 9,5% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Kjøretøy & tilbehør: 38,4% av alle produkter har økt i pris. 10,1% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Lyd & bilde: 37,6% av alle produkter har økt i pris. 10,5% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Telefon & GPS: 35,1% av alle produkter har økt i pris. 15,7% av prisene har økt medmer enn 10%.
- Hjem og husholdning: 35,1% av alle produkter har økt i pris. 17,6% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Klær & Accessories: 29,8% av alle produkter har økt i pris. 18,3% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Skjønnhet & Helse: 27,2% av alle produkter har økt i pris. 13,4% av prisene har økt med mer enn 10%.
- Sport & Friluftsliv: 23,7% av alle produkter har økt i pris. 14,2% av prisene har økt med mer enn 10%.
Tallene kommer frem fra Prisjakts overvåking av mer enn 6.5 millioner priser i norske fra 1. oktober til 1. november i år.
Kontakt: Christoffer Reina, telefon 975 82 879
Nøkkelord
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.