Viking overrakt nytt skip som skal seile på Nilen

Toppmoderne Viking Sobek tilbyr en 12-dagers reise i Egypt. Viking planlegger å øke sin Egypt-flåte med enda fire nye skip innen 2026.

LOS ANGELES (10. oktober 2024) – Viking® (www.viking.com) (NYSE: VIK) kunngjorde i dag at de har fått overrakt Viking Sobek, selskapets nyeste skip som skal seile på Nilen. Leveringsseremonien fant sted ved Massara-verftet i Kairo. Viking Sobek slutter seg til selskapets voksende flåte av toppmoderne skip som seiler på Nilen, og Viking Sobek vil seile Vikings populære,12-dagers «Pharaohs and Pyramids»-reise.

«Vi er stolte over å kunne ønske Viking Sobek velkommen til vår prisvinnende flåte. Etter vårt syn er disse skipene de aller flotteste på Nilen», sier Torstein Hagen, styreformann og administrerende direktør i Viking. «Egypt har alltid vært en veldig populær destinasjon for gjestene våre, og etterspørselen fortsetter å være stor. Med Viking Sobek så gleder vi oss til å introdusere enda flere til landets rike historie og fascinerende kulturskatter.»

Viking Sobek og Vikings voksende Egypt-flåte

Viking Sobek har plass til 82 gjester i 41 lugarer, og er inspirert av Vikings prisbelønte elve- og havgående skip, med det elegante skandinaviske designet som Viking er kjent for. Viking Sobek er identisk med Viking Osiris, Viking Aton og Viking Hathor, og har en rekke karakteristika som vil være velkjent for Vikings gjester, for eksempel en karakteristisk firkantet baug og en innendørs/utendørs akevitterasse. Andre Viking-skip som seiler i Egypt er Viking Ra og MS Antares. Etter planen skal Viking øke flåten med fire skip til i løpet av de neste to årene – Viking Amun og Viking Thoth i 2025 og Viking Sekhmet og Viking Ptah i 2026. Da vil selskapet ha hele 10 fartøyer på Nilen.

Ruten for Vikings "Pharaohs and Pyramids"-reise

I løpet av den 12 dager lange reisen  «Pharaohs & Pyramids” starter gjestene med et trenetters opphold på et førsteklasses hotell i Kairo, hvor de kan besøke ikoniske steder som pyramidene i Giza, nekropolis i Sakkara, Muhammad Ali-moskeen og Det egyptiske museet. Gjestene flys deretter til Luxor hvor de besøker templene i Luxor og Karnak før de går ombord på et Vikingskip for et åttedagers tur-retur cruise på Nilen, med besøk til graven til Nefertari i Dronningenes dal og graven til Tutankhamon i Kongenes dal, utflukter til Khnum-tempelet i Esna, Dendera-tempelkomplekset i Qena, templene i Abu Simbel og Aswandammen, og et besøk til en fargerik nubisk landsby, hvor gjestene kan besøke en tradisjonell barneskole. Til slutt avsluttes reisen med fly tilbake til Kairo for en siste natt i denne historiske byen.

Highclere Castle, Egypt og Viking

I flere år har Viking gitt gjestene muligheten til å oppleve Highclere Castle, som er hjemmet til jarlen og grevinnen av Carnarvon og som er kjent fra tv-serien Downton Abbey. George Herbert, den åttende jarlen av Carnarvon, er også gudfaren til Viking Osiris. Hans oldefar, den 5. jarlen av Carnarvon, både finansierte og var selv med på prosjektene til Howard Carter, verdens mest kjente egyptolog. Sammen oppdaget de Tutankhamons grav den 4. november 1922. Blant hans mange talenter var den 5. jarlen av Carnarvon en ivrig amatørfotograf med et kunstnerisk øye for komposisjon. Fotografiene hans er for tiden utstilt på Highclere Castle og viser oppdagelsen og utgravingene av graven til Tutankhamon, samt bilder fra dagliglivet i Egypt på den tiden. Familien Carnarvon har vært så generøs å gi Viking muligheten til å dele denne private samlingen med sine gjester.

Gjester på  femdagerspakken British Collections of Ancient Egypt starter i London der de vil møte reiseguiden sin fra Viking som er egyptolog, og besøke to museer: først et morgenbesøk til den egyptiske samlingen på British Museum før den åpner for allmennheten, og deretter et besøk til hjemmet og det personlige museet til verdenskjente arkitekten Sir John Soane, der omvisningen vil bli opplyst av levende lys, akkurat slik Soane underholdt gjestene sine når han viste frem sin utsøkte samling av egyptiske antikviteter, inkludert en 3000 år gammel egyptisk sarkofag. Gjestene vil også besøke Londons Petrie Museum, som huser mer enn 80.000 gjenstander fra det gamle Egypt og Sudan. I Oxford vil gjestene besøke Ashmolean Museum, et av de eldste i verden, som huser en omfattende samling av egyptiske mumier og kunst,  og komme bak kulissene på Oxford University sitt Griffith Institute for å se Howard Carters arkiver, som beskriver oppdagelsen av Tutankhamons grav. Til slutt vil gjestene få et eksklusivt besøk til Highclere Castle for å se jarlen av Carnarvons praktfulle private samling av egyptiske gjenstander, samt arkiver og utstillinger som normalt ikke er tilgjengelige for publikum.

Viking ble kåret til "verdens beste" innen havgående cruise, elvecruise og ekspedisjonscruise i Condé Nast Traveler i deres "Readers Choice Awards" for andre år på rad. Ingen andre reiseselskaper har vunnet disse tre kategoriene to år på rad. Vikings elvecruise i Egypt har også stått på Condé Nast Travelers "hot list" de siste to årene. Viking ble kåret til beste elvecruise i luksussegmentet av Forbes i 2024, og TIME Magazine hadde både Giza og Saqqara på sin liste over verdens mest fantastiske steder i 2023, og nevner her Vikings cruise på Nilen. TIME skriver at Viking er et av de få cruiseselskapene som stopper både i Giza og Sakkara.