Viking sjøsetter sitt nye havgående skip

Viking Vesta skal seile fra sommeren 2025, og settes nå på vannet for første gang

LOS ANGELES (5. juli 2024) – Viking® (www.viking.com) (NYSE: VIK) kunngjorde i dag at selskapets nyeste havgående skip Viking Vesta® ble sjøsatt. Dette markerte en stor milepæl i byggingen av skipet. Klassifisert som et lite skip, som alle Vikings havgående skip,  har Viking Vesta en bruttotonnasje på 54 300 tonn, og 499 lugarer med plass til 998 gjester. Skipet skal etter planen debutere i juli 2025 og vil tilbringe sin første sesong i Middelhavet og i Nord-Europa.

"Det er alltid en god dag når et nytt skip sjøsettes for første gang", sier Torstein Hagen, styreleder og administrerende direktør i Viking. "I løpet av det siste tiåret har vi bygget verdens mest elegante, små og havgående skip sammen med Fincantieri. Mens vi forbereder oss på å ta imot Viking Vesta neste sommer, samt hennes identiske søsterskip, Viking Vela, denne høsten, ser vi frem til å introdusere enda flere nysgjerrige reisende til Vikings måte å skape opplevelser på."

Den tradisjonelle sjøsettingsseremonien fant sted på Fincantieris verft i Ancona og er viktig fordi det markerer et skip som går inn i sin siste byggefase. Sjøsettingen av Viking Vesta startet 4. juli ca. kl. 11.00 lokal tid. Etter to dager vil hun deretter bli flyttet til et nærliggende verksted der man vil legge siste hånd på verket på konstruksjon og innredning.

Med et tydelig fokus på å skape opplevelser for det tenkende menneske så prøver ikke Viking å være alt for alle. Denne tilnærmingen har resonert med gjestene, og i 2023 gikk Viking av med seieren i alle tre kategoriene - havgående cruise, elvecruise og ekspedisjonscruise - i Condé Nast Travelers Readers' Choice Awards.