Ny studie: Advarer mot taxfree-fellene - slik unngår du å bli lurt

Nesten 1500 produkter innenfor kategoriene skjønnhetspleie og solbriller er dyrere i taxfreebutikken på Gardermoen enn i norske nettbutikker. En ny prisstudie knuser igjen myten om at «alt er billig» så snart du entrer terminalen for utenlandsflygninger. Seks av 10 «tilbud»  er faktisk mye dyrere i avgangshallen.

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt

-Du risikerer å bli flådd i taxfreebutikken. Å handle såkalt skattefritt før du flyr til utlandet kan faktisk være veldig dyrt. Ideen om at «taxfree» betyr «billigere» kan i beste fall være en illusjon, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

I en fersk, landsrepresentativ meningsmåling fra Opinion svarer 18 prosent – tilsvarende nesten 800.000 nordmenn - at de planlegger å handle i en taxfeebutikk på en norsk flyplass i løpet av sommeren. I følge Avinors beregninger vil over 920.000 reisende bare i juli måned bevege seg gjennom Norges største taxfreebutikk på Oslo lufthavn.

24 juni i år sjekket pris- og produktsammenligningstjenesten prisene på nesten 10.000 varer innen produktkategoriene skjønnhet/velvære og solbriller. 2175 av disse produktene var direkte sammenlignbare, som betyr at begge varene var identiske i modell, farge og innhold – samt at begge ble solgt samtidig på Oslo lufthavn og i norske nettbutikker.

Dette er konklusjonen:

• 1398 produkter – 64 prosent – er det billigere å handle i norske nettbutikker før du reiser.
  • 761 produkter – 35 prosent – er billigere i avgangshallen på Gardermoen.
  • Bare 16 produkter – 1 prosent – hadde lik pris.

- Funnene i denne studien er oppsiktsvekkende, fordi de fleste av oss naturlig senker prisguarden når vi forlater norsk skattejurisdiksjon på flyplassen og tror vi vandrer rett inn i et skattefritt supermarked der vi forventer at kuppene overbyr hverandre. For å unngå å bli lurt må du sammenligne varen med priser som ligger åpent på nettet, sier Christoffer Reina i Prisjakt.

Han poengterer at prisforskjellene er enda større  i år enn da selskapet gjennomførte tilsvarende undersøkelse for ett år siden. Siden den gang har den gjennomsnittlige prisveksten på sammenlignbare nettbutikkvarer i disse to varekategoriene vært på 9.4 prosent. På Gardermoen har de direkte sammenlignbare taxfreevarene økt i gjennomsnitt 17.8 prosent - altså nesten dobbelt så mye som i nettbutikkene.

- Travel Retail Norways driver flyplassbutikkene sine uten konkurranse fra andre aktører. Som monopolist ser det unektelig ut til at de bruker posisjonen overfor ubevisste reisende. For å gjøre jobben enklere for forbrukerne har vi nå lagt alle varene fra flyplassbutikkene inn i vår sammenligningstjeneste, slik at kundene selv kan sjekke hva som er gode og dårlige kjøp, sier Reina.

Prisjakt-sjefen understreker at det selvfølgelig er fullt mulig å gjøre knallkjøp på flyplassen hvis du vet hva du er ute etter. Noen kupp på Gardermoen er nemlig skikkelig gode. En 100 ml herreparfyme fra Diore Homme var for eksempel 1658 kroner billigere enn i den rimeligste norske nettbutikken den dagen prissjekken ble gjennomført. Det er også mange hundrelapper å spare på andre utvalgte parfymer og skjønnhetsprodukter for kvinner og menn. I motsatt ende av skalaen var brillemodellen Olivia fra Tom Ford 1315 kroner dyrere på Gardermoen, mens en flaske ansiktsserum fra Shiseidu Future Solution svir enda mer på pungen: Den var 1479 kroner billigere å kjøpe i en norsk nettbutikk.

- Smarte reisende, som vet hva de er på jakt etter eller som tar seg bryet med å sammenligne priser, kan raskt spare hele flyreisen og vel så det på å være bevisste før og i kjøpsøyeblikket, sier Christoffer Reina.

Topp tre priskupp i norske nettbutikker (24.6.2024):

1: Future Solution Intensive Firming Contour Serum fra Shiseido. Pris: 4.149 på Gardermoen – koster 2.674 i norsk nettbutikk. Du sparer: 1479 kroner ved å handle på nett (fri frakt).

2: Tom Ford Olivia (solbrille): Pris: 3.499 på Gardemoen – koster 2.184 i norsk nettbutikk. Du sparer 1.315 kroner ved å handle på nett (fri frakt).

3: Bio Performance Skin Filler Serums Day/Night fra Shiseido. Pris: 2.849 på Gardemoen – koster 2.098 i norsk nettbutikk. Du sparer 751 kroner ved å handle på nett (inkludert frakt).

Topp tre priskupp på Gardermoen (24.6.2024)::

1. Dior Homme Parfum 100 ml. Pris: 1.299 hos på Garderrmoen - koster 2.957 i norsk nettbutikk. Du sparer 1.658 kroner på Gardermoen.

2. Viktor & Rolf Good Fortune EdP Intense 90 ml. Pris: 1.289 på Gardermoen – koster 2.000 I norsk nettbutikk. Du sparer 711 kroner på Gardermoen.

3. L'Oreal Revitalift Anti-Wrinkle + Firming Eye Cream 15ml. Koster 145 på Gardermoen –825 kroner i norsk nettbutikk. Sparer 680 kroner på Gardermoen

Kontaktperson: Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt, telefon 975 82879 / epost: christoffer.reina@schibsted.com