UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Presseinvitasjon: Jobbklar med utviklingshemming

Velkommen til åpent fagseminar i Domus Bibliotheca, Oslo sentrum, den 4. juni. Dette er for dere som skriver om unge voksne med lett utviklingshemming og deres skole- og arbeidsliv.

Foto: Colourbox

Er du opptatt av sosialfeltet og unge voksne med lett utviklingshemming?

Bli med på hele eller deler av dette seminaret for å høre praktikeres og eksperters erfaringer og tips for hvordan man lykkes for å få unge med utviklingshemming ut i jobb!

Det skal ofte ikke så mye til: Tidlig planlegging og kartlegging av styrker og interesser er noen av nøkkelfaktorene for å lykkes. Utplassering og veiledning i bedrift og arbeidsrelaterte mål i opplæringen bidrar i forberedelsene til arbeidslivet.

I seminaret møter du flere jobbspesialister og unge arbeidstakere med utviklingshemming.

I en panelsamtale møter du dessuten Margret Hagerup (stortingsrepresentant H), Jarle Eknes (daglig leder i HeltMed), Jens Gram (seniorrådgiver i ASVL), Erlend Wilhelmsen Årøy (arbeidstaker), Tom Tvedt (forbundsleder i NFU Norge) og Henriette Hvarnes Hansen (leder i Erfaringsutvalget for NFU Norge).

Fagseminaret, «Jobbklar med utviklingshemming», oppsummerer forskningsprosjektet «Effective School – Work Transition Processes for students with mild intellectual disability», ledet av forsker Hanne Marie Høybråten Sigstad ved Universitetet i Oslo og støttet av Forskningsrådet.

Hvis du ønsker å delta 4. juni, gi oss gjerne beskjed.

Mer informasjon og fullt program.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Advarer mot individfokus i mobbeoppfølging12.6.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding

Mobbing er et økende problem i norsk skole, og en ny studie viser at det fortsatt er store utfordringer når det gjelder oppfølging av elever og klasser etter at skolene har klart å stoppe mobbingen. — Vi ser at tidligere forskning stort sett har fokusert på den utsatte elevens situasjon og ikke på systematiske tiltak rettet mot klasse- og skolemiljøet, sier Anna Lange Moi, artikkelforfatter og stipendiat i SpedAims.