— Da jeg hørte de andre barna i klassen min prate, innså jeg hvor annerledes jeg var
Visste du at rundt en prosent av verdens befolkning stammer? Det er 80 millioner mennesker. Ylva (21) er en av dem. — Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke?

Annerledes
Ylva begynte å merke stamming sin allerede i barnehagen, men det var da hun begynte på skolen at hun virkelig følte seg annerledes.
— Da jeg hørte de andre barna i klassen min prate, innså jeg hvor annerledes jeg var. Det syntes jeg var veldig vanskelig å håndtere, så løsningen min ble å skjule stammingen min så godt det lot seg gjøre. Jeg ble veldig god på det. Så god at nær familie og nære venner trodde at jeg hadde sluttet å stamme. Dette førte med seg en del vonde følelser, og jeg utviklet både depresjon og angst, sier hun.
Hør Ylvas historie i podkasten Det virker! her >>
Mørke tanker
Angsten og de negative tankene tok etter hvert stor plass i Ylvas liv.
— Noen ganger så gikk det så langt at jeg heller valgte å få fravær enn å dukke opp i timen dersom jeg kom for sent. Det kunne være snakk om kun tre eller fire minutter. Men frykten for at jeg skulle få et spørsmål fra læreren foran hele klassen om hvorfor jeg kom for sent, gjorde at jeg heller lot være å dukke opp, forteller hun.
Depresjonen satt seg, og på tross av behandling hos både psykolog og logoped, ble fremtiden både mørk og usikker.
— Det var vanskelig for meg å vite hvordan livet skulle bli bedre. Alt det som alle andre gleder seg til når de blir voksne, virket for meg helt håpløst. Jeg kunne ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få barn når jeg ikke klarte å snakke?
Hør hele Ylvas historie
Det går heldigvis mye bedre med Ylva i dag. Hun studerer, bor sammen med kjæresten sin og ser lysere på livet og fretiden. I denne episoden av "Det virker!" får du høre hvordan et møte med en stammende logoped skulle endre alt og gi henne den behandlingen hun hadde ventet på hele livet, og dagens gjester gir deg svar på alt du lurer på om stamming, stammebehandling og tilrettelegging.
Gjester i studio:
- Linn Stokke Guttormsen, førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet.
- Karoline Hoff, tidligere lærer og logoped i Statped.
Om podkasten Det virker!
Eksperter fra forskning og praksis møtes for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk, alt sett i lys av personlige historier fra virkeligheten.
Podkasten er produsert av SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering, som er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.
Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, Kommunikasjonsrådgiver SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder



SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom