Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.

Norsk skule er framleis prega av positive relasjonar, samarbeid og autonomi. TALIS24 viser også at både lærarar og rektorar melder om meir stress.
I TALIS24 studerer ein arbeidskvardagen til lærarar og rektorar på ungdomsskuletrinnet.
Lærarar er verdset av elever og foreldre, men ikkje i samfunnet
‒ Vi ser ein tydeleg nedgang i tilfredsheita med læraryrket. Samtidig aukar fråværet blant lærarane, som kan auke stresset blant lærarar.
Lærarar og rektorar rapporterer meir stress og negative helseeffektar. Rektorane melder òg auka lærarfråvær og peikar på det å ta over oppgåvene til fråverande lærarar som ei viktig stresskjelde.
‒ Om stress gir fråvær, og fråvær gir meir stress, kan ein vond sirkel oppstå, seier White.
Les kortrapporten: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/talis/index.html
Kontakt prosjektleiar Mark White for spørsmål knytt til funna: https://www.uv.uio.no/ils/personer/vit/markwh/
Nøkkelord
Kontakter
Mark Christopher WhiteProsjektleder TALISInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning UiO
Tel:967 47 424m.c.white@ils.uio.noMagnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskningUiO
Tel:97605224magnus.heie@ils.uio.noDokumenter
Lenker
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom