Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.

Sterk muntlig, svak skriftlig
I en uformell samtale med en av Norges fremste eksperter i leseforskning, deler Erna Solberg ærlig om sine utfordringer med dysleksi og hvordan det har påvirket skolegangen og livet hennes.
— Som liten var jeg glad i å lese, og jeg kunne egentlig lese da jeg begynte på skolen. Men stavingen min var litt i hytt og pine. Selv om jeg gjorde det greit på skolen ellers og var flink til å lese høyt, merket jeg at jeg strevde med lange ord, forteller Solberg.
Årene gikk
Siden hun greide seg såpass bra muntlig, tok det mange år før Erna fikk hjelp. Det var fransklæreren hennes som til slutt tok opp problemet. Da var Erna 16 år gammel.
— Hun lurte på om jeg noen gang hadde blitt testet for ordblindhet, som det het den gangen. Jeg husker hun sa: «Du klarer deg bra muntlig, men du skriver nesten uforståelig», forteller Solberg.
Solberg fikk etter hvert vite at hun hadde det som den gangen ble kalt visuelt betinget dysleksi.
— Diagnosen fikk jeg på Eikelund skole for evneveike. Det er mange rare ord vi har med oss fra gamle tider, smiler hun.
Det er hjelp å få!
Solberg synes det i dag skjer mye bra i samfunnet, med digitalisering og ny teknologi, som gjør at dysleksien ikke nødvendigvis trenger å være så avgjørende. Hun deler også noen gode råd til andre som er i samme situasjon som hun var på 70-tallet.
— Hvis du er barn og opplever at du sliter, snakk med en voksen. Hvis du som forelder opplever at barna dine sliter, ta det opp med skolen. For det er masse hjelp å få. Det finnes også utrolig mye læringsmateriell og andre ting som gjør at det kan bli enklere for alle med dysleksi, sier hun.
Ikke et hinder i dag
Selv om Solberg fortsatt skriver og staver en del feil i dag, hindrer ikke dysleksien henne i å fungere i jobben som politiker og partileder.
— For meg har den digitale verden betydd veldig mye. Jeg har gode retteprogrammer som hjelper meg, og disse har blitt mye bedre enn de var tidligere. Ofte får jeg også andre til å lese over for meg, og det fungerer bra. Men jeg ville ikke begitt meg ut på å skrive på fransk. Jeg holder meg til å klare meg med litt turistfransk når jeg er i Frankrike, sier hun.
Om podkasten
Hele intervjuet med Erna Solberg kan du høre siste episode i podkasten «Det virker!», som blir produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
I studio er også professor i spesialpedagogikk, Monica Melby-Lervåg, som oppdaterer Høyre-lederen på det siste innen forskningen på feltet.
Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noMonica Melby-LervågProfessorSpedAims / Universitetet i Oslo
Leder i SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Bilder




SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
— Den følelsen av å sitte hjemme mens alle andre er på skolen, er helt for jævlig4.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Alle er enige om at det er viktig å på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen? En professor og en fagteamleder i PPT gir deg svar i rykende fersk podkastepisode.
Podkast: Hvorfor går jenter med ADHD «under radaren»?7.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Før trodde vi det kun rammet guttebarn, men nå vi at et stort antall jenter og kvinner har ADHD. Allikevel settes diagnosen tre ganger så hyppig hos gutter som hos jenter. Hvorfor er det slik?
– Er ikke mye foran skjermer i klasserommet11.9.2024 07:20:00 CEST | Pressemelding
– Mange er bekymret for skjermbruken på skolen, men vi ser faktisk at elevene ikke sitter så mye foran skjermer, forteller professor Lisbeth M. Brevik.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom