Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"

Grimaser og lyder
Tourettes syndrom ble beskrevet og dokumentert første gang i 1885. Nå, nesten 140 år senere, er dette fortsatt en tilstand få vet noe særlig om og som kan være svært belastende å ha. Ingrid Mathisen (27) gikk gjennom hele barndommen uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom.
— Jeg hadde mye grimaser og lyder som jeg ikke visste hva var. Fra jeg var syv år gammel var det veldig tøft, fordi jeg var veldig annerledes enn de andre barna. De lo av meg, pekte på meg og utestengte meg fra lek og sosiale situasjoner etter skoletid, forteller hun.
Uimotståelige bevegelser
Lydene og grimasene Ingrid forteller om kalles tics og er en sentral del av diagnosen Tourettes syndrom.
— Tics er ufrivillige, eller uimotståelige, bevegelser som kan ramme hele kroppen. De starter vanligvis i ansiktet og i muskulaturen rundt øyet og munnen, men de kan også kan gå videre til skuldre, armer og ben. Noen kan også oppleve magerykk, hvor man må stramme magemuskulaturen. Mange har i tillegg det vi kaller for vokale tics. Dette dreier seg ofte om lyder som hoste, harke eller korte hyl, men det kan også være ord eller hele setninger som må bare ut selv om man egentlig ikke ønsker det.
Det sier Bernhard Weidle, overlege og spesialist i pediatri og barne- og ungdomspsykiatri ved St Olavs Hospital i Trondheim.
— Hvis en person har både motoriske og vokale tics, mistenker vi Tourettes syndrom. Ticsene skal ha oppstått før fylte 18 år og forekomme daglig eller nesten daglig i mer enn ett år for at diagnosen kan stilles, forteller Weidle.
Alene i verden
Ingrid byttet skole flere ganger i håp om at ting skulle bli bedre, men mobbingen fortsatte både på skolen og på fritiden.
— Da Facebook kom, lagde de en gruppe om meg der de ønsket at jeg skulle ta livet mitt. Da jeg tok det opp med skolen, sa de at det ikke var en skolesak fordi det var gjort utenom skolen. Jeg kunne politianmelde det, men politiet bare henla saken. Det var ingen som hørte på meg. De sa at jeg må gjøre noe annerledes for å få venner, og ikke være så unormal. Det var veldig hardt. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte at jeg var helt alene i denne verden, sier hun.
Etter dette sluttet Ingrid på skolen.
— Jeg oppsøkte andre mennesker som hadde samme utfordringer som meg. Vi var en liten gjeng i Lillestrøm som var utenfor samfunnet. Vi gjorde pøbelstreker og følte oss unormale. Det var ingen som skjønte hvem vi var, eller hvordan vi hadde det, forteller Ingrid.
Bare født sånn
Etter flere år med utenforskap og behandling hos BUP, ble den da 15 år gamle jenta henvist til Larkollen ungdomspsykiatriske behandlingshjem.
— Da jeg kom dit, falt alle brikkene på plass. Psykologen hadde lest to sider i papirene mine før hun så på meg og sa: «Du har Tourettes og ADHD, og vi starter opp med medisiner neste uke». Jeg ble veldig glad. Jeg fikk en ro inni meg. Jeg skjønte at det ikke var meg det var noe gærent med. Det var bare sånn jeg var født. Nå kunne jeg endelig få den hjelpen jeg trengte av helsevesenet, forteller hun.
En typisk historie?
Ingrids historie er ifølge spesialpedagog og forfatter Lisbeth Iglum Rønhovde dessverre ikke unik.
— Det er egentlig en veldig typisk historie. Hun sier at hun strever mye, og at det har tatt lang tid å få diagnosen. Hun har også en tilliggende ADHD-problematikk, så det er dessverre en situasjon vi har sett før, sier hun.
Bernhard Weidle er enig, men legger til at Ingrids historie samtidig er et godt eksempel på hvordan det ikke skal være.
— Vi arbeider for å øke kompetansen rundt Tourettes syndrom, og den blir stadig bedre. Undersøkelser viser allikevel at det er store forskjeller fra fylke til fylke, fra nesten ingen forekomst i Oslo, til 0,8 prosent i Trøndelag og 1,3 prosent i Agder. Dette kan ikke forklares med en reell forskjell i forekomst i noen deler av landet, men av diagnostikk, systemer og tilgjengelighet av tjenester, sier han.
Mange spørsmål
I denne episoden av Det virker! graver vi dypt i gjestenes hoder, og får svar på alt vi lurer på om Tourettes syndrom:
- Hva er egentlig Tourettes syndrom?
- Hva er tics?
- Hvor vanlig er det?
- Hvordan kommer det til syne hos de som har det?
- Er Tourettes syndrom arvelig?
- Er det vanlig med sameksisterende vansker?
- Hvordan utredes Tourettes syndrom?
- Hvordan går det videre i livet med de som vokser opp med det?
- Hvordan behandler man Tourettes?
- Hvordan skal skolen møte barn med Tourettes?
- Hva kan foreldre gjøre for å hjelpe og tilrettelegge for barnet sitt?
- Hvordan bør man oppføre seg i møte med en person med alvorlige tics?
Gjester i studio:
- Bernhard Weidle, spesialist i pediatri og barne- og ungdomspsykiatri ved St Olavs Hospital.
- Lisbeth Iglum Rønhovde, spesialpedagog og forfatter med yrkeserfaring fra PPT, Statped og BUP.
Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Telefon: 92 82 14 94
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder


SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom