UiO - Naturhistorisk museum

Naturhistorisk museum inviterer barn til å klatre, lukte og bruke sansene i ny utendørs utstilling.

Den nye utstillingen lar publikum utforske Norges geologiske historie over 3 milliarder år gjennom store, fargerike steiner og imponerende strukturer. Steinhagen er tilrettelagt slik at barn kan oppdage steinenes verden gjennom sanser og bevegelse.

Barna får utforske steinene på nært hold
Barna får utforske steinene på nært hold NHM/Jarli & Jordan

Utstillingen inneholder 34 forskjellige steiner. De fleste har sine naturlige former slik de ble funnet, men noen er formet av steinhoggere ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider og billedhugger Martin Kuhn. Utstillingen er plassert ute i Botanisk hage, og er gratis og åpen for alle. Hovedmålgruppen er barn, og utstillingen er laget slik at barna kan utforske steinene på sine egne premisser med kropp og sanser.

Steinhagen inviterer besøkende til en unik sanseopplevelse og gir publikum muligheten til å utvikle en dypere forbindelse med naturen rundt oss. Ved å berøre, observere og utforske steiner vil man få innsikt i hvordan landet vi lever i har utviklet seg, forteller førstelektor i geologi og faglig ansvarlig for Steinhagen, Anne Birkeland.

I en tid preget av digital teknologi og en hektisk hverdag, gir Steinhagen en etterlengtet mulighet til å bremse ned, oppleve og engasjere seg fysisk i den virkelige verden.

Steinhagen er et viktig springbrett for museet i å gi barna sanselige opplevelser og bli glad i naturen, sier museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle.

Fakta om prosjektet

• Åpnet for publikum i 30. mai 2024
  • Permanent utendørsutstilling om geologi
  • 34 steiner som forteller om Norges geologiske historie over 3 milliarder år
  • Inndelt i tre deler - Steinamfiet, Steinstien og Rasteplassene
  • Brutto areal: Ca. 1000 m2
  • Landskapsarkitekt: Landskaperiet
  • Finansiert av Sparebankstiftelsen DNB
  • Alle steinene er gitt som gave til museet av private grunneiere, bergverks- og gruvebedrifter og institusjoner.

Bilder

Steinhagens hovedmålgruppe er barn, hvor steinene vekker nysgjerrighet og glede for naturen
Last ned bilde
Førstelektor i geologi, Anne Birkeland er fagansvarlig for Steinhagen. Her inspiserer hun barnas egen steinsamling mens de sitter rundt rasteplassen.
Last ned bilde
I Steinhagen er det rom for fri utforsking.

Følg pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Naturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum