Arva deler ut 400.000 kroner i sponsorstøtte

20 frivillige organisasjoner får opp mot 20.000 kroner hver i støtte fra Arva i år. Blant dem er Bodø alpinklubb og Ishavsbyen kunstløpklubb.

Glad for støtte: (Fra v:) Paula Steinberga, Dina Bøe Olsen, Kajsa Olsen Sempler, Linnea Henriksen, Stina Heitmann Øvergård, Maxima Rebernig, Anna Steinberga, Frida Helene Tøllefsen Haugen. Trenere Lara Eisenbauer og Peter Reitmayer. (Foto: Ishavsbyen kunstløpklubb)

I sommer blir det sommercamp i Tromsø for unge kunstløpere. Kunstløpklubben er nemlig blant de heldige som får tildeling fra Arvas sponsorpott i år.

Glade mottakere

– Dette er første gang vi arrangerer internasjonal kunstløpleir i Tromsø, og støtten fra Arva er vi veldig takknemlig for! sier leder av klubben, Trine Tøllefsen. Hun forteller at deler av beløpet skal gå til trenings-skjorte til 60 påmeldte barn og unge.

Også Bodø alpinklubb er glad for de 20.000 kronene de får i sponsormidler.

– Støtten fra Arva kommer veldig godt med i vårt arbeid med å rekruttere flere barn og ungdom til alpinsporten. Gratis skiskole er et veldig populært tilbud, som gir mange flere barn muligheten til å prøve seg i alpinbakken under kyndig veiledning og oppleve skiglede, sier trener i Bodø alpinklubb, Stine Høidahl Lundbakk.

Mange søknader

Arva mottok nesten 70 søknader om sponsormidler for 1,3 millioner kroner.

– Vi fikk inn mange gode søknader til fine formål. Men med 400.000 kroner til fordeling, måtte vi prioritere hardt, sier Stina Sønvisen, som har ansvar for sponsormidlene i Arva.

Et bredt spekter av idrettslag, klubber og foreninger får bidrag til sine arrangementer og tiltak fra Arva. Kunstløp og alpint har vi allerede nevnt. Men også langrenn, modelltog, friluftsliv, fotball, sykling, skytetrening, skytemesterskap, fisking, feiring av samefolkets dag, innebandy, turn, drilling og LAN er blant aktivitetene som får støtte.

Kriterier

For å få sponsormidler fra Arva må visse kriterier være oppfylt.

– Vi sponser frivillige organisasjoner, tiltak for barn og unge, tiltak som fremmer lokal og samisk kultur, samt tiltak som fremmer kunnskap om bærekraft, forklarer Sønvisen.

De som får årets støtte, møter flere av disse kriteriene.

20 mottakere

Her er lista med de heldige som får tildeling av Arvas sponsorpott i år.

Søker Sted Tildelt
Tromsø turnforening Tromsø 20 000
Ishavsbyen kunstløpklubb Tromsø 20 000
100-meterskogen aktivitetspark Finnsnes 20 000

Arva sponser Bodø alpinklubbs skiskole for barn. (Foto: Stine Høidahl Lundbakk)
Senior kommunikasjonsrådgiver i Arva, Stina Sønvisen.