Har snart reparert 15.000 strømbrudd

15.000 av Arvas 122.000 kunder har opplevd strømbrudd i løpet av uværet Ingunn. De fleste har fått strømmen tilbake, men fortsatt er det noen som mangler strøm. De som har vært lengst fri, blir prioritert.

Knekt stolpe på Stonglandseidet på Sør-Senja. Montør Daniel Nergård (til h.) og lærling Jeremias Nilsen i gang med gjenoppretting.

Fem fastboende i Melfjord har vært uten strøm mestparten av uværsperioden, men de har fått strømmen tilbake i formiddag. 110 kunder er nå fri for strøm, 42 i Troms og 68 i Nordland (kl. 13.00 i dag).

– Arva er nå er tilbake på normal bemanning og beredskap, men oppryddinga pågår stadig etter Ingunns herjinger, sier leder av Driftssentralen i Arva, Hans Kristian Isaksen.

I Troms har det på det meste vært oppe i rundt 4500 kunder uten strøm samtidig, mens i Nordland var det ca. 3500 på det meste. Totalt har rundt 15.000 kunder opplevd strømbrudd den siste uka.

Knekte og brente stolper

– Fem-seks høyspentmaster er knekt og samme antall har brent etter lynnedslag. Hvor mange lavspentmaster som er tatt av uværet har vi ikke oversikt over enda, sier Isaksen.

Driftssentralen foretok 1500 omkoblinger i løpet av uka uværet pågikk, for å sørge for at flere fikk strøm i kontakten.

– Vanligvis foretar vi 15.000 slike koblinger i året, så dette er et høyt tall for ei enkelt uke, sier han.

200 høyspentfeil

Det har vært 130 høyspentfeil i Troms og 70 i Nordland. Av disse ble det kalt ut montører på ca halvparten.

Høyspentledninger brukes til å føre strøm over lange avstander og krever ekstra sikkerhetstiltak for å jobbe med.

– I tillegg har vi hatt en uant mengde lavspentoppdrag, der montører må ut for å ordne strøm av mindre omfang, eller kanskje bare for enkeltkunder, sier Isaksen.

Alle på jobb

Alle Arvas montører, både de interne og de som jobber for samarbeidspartnerne Frost, Nettpartner og Dragefossen har vært i sving, ca 40 i Troms og 30 i Nordland. De har jobbet både dag og natt for å gi folk lyset og varmen tilbake.

– Tilgjengeligheten og arbeidsviljen har vært stor hos montørstabene i begge fylker, sier Isaksen.

I løpet av uka har Arva håndtert ca 2000 telefonhenvendelser, hvorav i underkant av 700 fra kunder. Underveis sendte Arva ut seks pressemeldinger, publiserte seks nye saker på egen nettside, og 11 innlegg på Facebook, sendte tekstmeldinger til berørte kunder, samt oppdaterte strømstanskartet kontinuerlig.

– Meld inn feil nå!

Isaksen avslutter med å anmode alle om å sjekke strømtilførselen ved egne eiendommer - fritidsboliger, hytter, naust eller lignende, og melde inn eventuelle feil nå. Arva har nemlig ikke oversikt over alle enkeltvise strømbrudd. Og skulle du mangle strøm et sted, er det ikke lurt å vente til fredags kveld med å melde det inn til Arva.

– Vi har mindre folk på i helgene, så hvis du er fri for strøm på hytta, er det ikke sikkert vi klarer å rette det opp med en gang. Så dra ut og sjekk nå, hvis du kan, oppfordrer han.

Feilmeldingstelefon

Tlf Nordland: 75 53 20 00
Tlf Troms: 77 60 11 11

Montør Daniel Nergård (til h.) og lærling Jeremias Nilsen
Velta stolpe i Rødøy
Spyling av trafo på Stoglandseidet
Knekt stolpe mellom Stonglandseidet og Hofsøya på Sør-Senja. Stolpereising pågår.