Parlamentarikere fra hele verden kommer til Oslo for å snakke om seksuelle rettigheter

Sammen med FNs befolkningsfond, ønskes nærmere 200 parlamentarikere fra hele verden velkommen til Oslo for å diskutere seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. IPCI-konferansen 2024 går av stabelen i Oslo-konferansen 10. – 12. april.

Klare til å ta imot parlamentarikere fra hele verden som skal snakke om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter: Stortingsrepresentant Åse Kristin Ask Bakke (Ap), daglig leder i Sex og Politikk Tor-Hugne Olsen og statsekretær i Utenriksdepartementet Bjørg Sandkjær (Sp). Thomas Brun NTB Kommunikasjon

I år er det 30 år siden den viktige Kairo-konferansen der seksuelle rettigheter og likestilling for alvor ble satt på agendaen. Før 1994 var diskusjonen preget av frykt for overbefolkning, men i Kairo satte man likestilling, helse og rettigheter i sentrum for befolkningspolitikken.

Stortinget er vertskap for en parlamentarikerkonferanse for å markere 30 års jubileet for Kairo-konferansen. Regjeringen ved Utenriksdepartementet og sivilt samfunn ved Sex og Politikk støtter helhjertet opp om konferansen i Oslo.

Politisk betent og sterke motkrefter

Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, ofte forkortet til SRHR, er et politisk betent tema i mange deler av verden og i FN. Det er til tider sterk motstand mot en helhetlig seksualitetsundervisning i skolene, abort er fortsatt forbudt mange steder og når diskusjonen dreier inn på skeives rettigheter kommer sterke protester. Motkreftene er godt organisert, godt finansiert og finnes på tvers av land i alle regioner.

Med argumenter som «familieverdier» og «vi må beskytte barna våre», brukes SRHR som instrument mot likestilling, LHBT+ rettigheter og selvbestemt abort. Dette er en utvikling som både FNs befolkningsfond og Norge ser på med bekymring.

Eget stortingsnettverk for seksuelle rettigheter

Stortinget har et eget SRHR-nettverk, og i motsetning til alle andre land i verden, så er alle partiene representert. Nettverket ledes av Åse Kristin Ask Bakke (Ap) og nestleder er Sandra Bruflot (H).

«Det er fantastisk at Norge kan være vertskap for en så viktig konferanse,» påpeker Bakke, og understreker viktigheten av at politikere fra hele verden får muligheten til å diskutere disse spørsmålene i et trygt og konstruktivt miljø.

«Motstanden mot seksuelle og reproduktive rettigheter er en trussel mot likestilling, skeives rettigheter og utvikling i fattige land. Norske myndigheter kommer fortsatt til å prioritere seksuell og reproduktiv helse og rettigheter innen norsk utenriks- og utviklingspolitikk,» uttaler statssekretær Bjørg Sandkjær.

Fun fact: Åse Kristin Ask Bakke, som er Stortingets yngste representant, var ikke en gang født da statssekretær Bjørg Sandkjær var ungdomsdelegat på møtet i Kairo i 1994. Det var for øvrig på denne konferansen at daværende statsminister Gro Harlem Brundtland i sin tale sørget for at kvinners rettigheter og likestilling ble en det av befolkningsfondets agenda.

En tillitserklæring til Norge

«At verdens parlamentarikere som jobber for seksuelle rettigheter har valgt Norge som vertsland for sin konferanse i jubileumsåret for Kairo-konferansen er en tillitserklæring. En av de viktigste tingene vi kan formidle til våre gjester fra hele verden er at Norges høye velstand og gode etablerte demokrati er et resultat av at seksuelle rettigheter ble tatt på alvor tidlig. Idag er det enighet om hovedlinjene innen SRHR i alle våre stortingspartier,» framholder Tor-Hugne Olsen, daglig leder i Sex og Politikk.

Til konferansen i Oslo kommer også Natalia Kanem, administrerende direktør for UNFPA, FNs befolkningsfond, som er den delen av FN som har ansvaret for SRHR.

Det kommer også politikere fra land der SRHR er under sterkt press, og mange av dem tar en høy risiko ved å fremme internasjonale menneskerettigheter.

Urfolk, teknologi og skeives rettigheter

Kairo-erklæringen var omfattende, men den er også et produkt av sin tid. I dagens samfunn kan for eksempel en familie være adskillig mer enn mor, far og barn.  Skeives rettigheter glimret med sitt fravær og urfolk er ikke nevnt, begge disse temaene blir diskutert i Oslo.

Ett av de helt nye momentene som blir løftet fram nå er utfordringene og fordelene ved ny og moderne teknologi innen SRHR, for eksempel personvern og simuleringsmaskiner som brukes til opplæring.

Sluttdokumentet fra konferansen vil blant annet UNFPA sørge for å bringe videre til «Summit of the future», i New York til høsten. Stortinget, regjeringen og det norske sivilsamfunnet håper at diskusjonene på konferansen dermed kan bidra til å sikre at SRHR-innsatsen videreføres i årene som kommer.

Privat til pressen:

Dette er en global parlamentarikerkonferanse med 150-200 delegater fra hele verden I tillegg kommer eksperter og innledere fra FN, akademia og sivilt samfunn Dersom man ønsker å be om et intervju med parlamentarikere eller andre som deltar på konferansen, vennligst ta kontakt med vår presseansvarlig som vil videreformidle ønsket til riktig person.

Sex og Politikks presseavdeling vil også kunne henvise til enkeltparlamentarikere dersom det er ønske om en spesiell vinkling, søkelys på et bestemt område etc.

For å sikre at alle ønsker blir fanget opp og videreformidlet til rett instans vil vi anbefale å bruke det spesielt tilrettelagte kontaktskjemaet. Fra 6. april til 12. april vil man kunne få svar fra 08.00 til 21.00 på henvendelser. På dette skjemaet kan man også melde interesse for hvilke dager man ønsker å være tilstede og hvilke ekskursjoner man eventuelt vil være med på.

Følgende personer vil delta på deler eller hele konferansen: Administrerende direktør for UNFPA Natalia Kanem, stortingspresident Masud Gharahkhani, sametingspresident Silje Karine Muotka, bistands- og utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim, helse og omsorgsminister Ingrid Kjerkhol, statssekretær Bjørg Sandkjær, leder for SRHR-nettverket på Stortinget Åse Kristin Ask Bakke og nestleder Sandra Bruflot, med flere.

Lokasjoner: Radisson BLU Scandinavia, middag på Akershus festning (vertskap: regjeringen), middag på Ekeberg restauranten (vertskap: stortinget), Oslo rådhus (mottakelse torsdag kveld), samt at parlamentarikerne skal besøke fem forskjellige institusjoner i Oslo: Universitet i Oslo, Reform Likestillingssenter, Sex og samfunn-klinikken og Amathea, Helsestasjon for kjønn og seksualitet (HKS) i bydel Grünerløkka og Samisk Hus.

Bakgrunnsartikkel om IPCI:
IPCI 2024 i Oslo - en viktig konferanse for en bedre fremtid

God stemning på planleggingsmøte, selv om det er mange detaljer som skal på plass. Åse Kristin Bakke Ask (Ap) og Bjørg Sandkjær (Sp) representerer henholdsvis Stortinget og Utenriksdepartementet.
Klar til å ta imot 200 politikere fra hele verden som skal snakke om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, Åse Kristin Bakke Ask (Ap), leder for Stortings SRHR-nettverk og Bjørg Sandkjær (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet.
Åse Kristin Bakke Ask er Stortingets yngste representant. Hun er også leder for Stortingets eget SRHR-nettverk.
En sjeldent titt bak i kulissene, det er mye som skal på plass når det skal arrangeres en global konferanse for 200 parlamentarikere.