Dekker reiseforsikringen påsketuren?

Påsken er en tid med høy reiseaktivitet. Da er det svært viktig å ha en aktiv reiseforsikring som kan hjelpe deg hvis noe inntreffer. Reiseforsikring kan kjøpes gjennom mange ulike kanaler, husk å sjekke hva som dekkes i forhold til ditt behov.

Reiseforsikring er tilgjengelig gjennom flere kanaler, men vi anbefaler helårsforsikring. Det gir den beste totalløsningen for deg og din familie, sier Trym Varre i Söderberg & Partners.

- Reiseforsikring er tilgjengelig gjennom flere kanaler, de viktigste er beskrevet under. Vi anbefaler kjøp av privat helårsforsikring, dersom du ikke allerede har dekningen. Denne ordningen gir den beste totalløsningen for deg og din familie, sier Trym Varre senior forsikringsmegler i Söderberg & Partners.

Helårs reiseforsikring

En helårs reiseforsikring dekker hendelser, ihht. forsikringsselskapets vilkår, som oppstår alle steder utenom hjem, arbeids- og undervisningssted. Har du reiseforsikring gjennom arbeidsgiver er det viktig å sjekke at denne, i tillegg til tjenestereiser, også dekker ferie- og fritidsreiser. Har du ikke ferie- og fritidsdekning via arbeidsgiver, er det viktig at du skaffer deg en privat forsikring. Helårsreiseforsikringen dekker fritidsaktiviteter du foretar deg ihht. forsikringsselskapets vilkår, når du ikke er på et av de nevnte stedene.

Dette er den eneste løsningen som gir en fullgod dekning for alle aktiviteter du foretar deg i løpet av et år.

Forsikring kjøpt via turoperatør

Turoperatører og flyselskap tilbyr reiseforsikring ved kjøp reiser. Det er langt dyrere å kjøpe denne type reiseforsikring, og den vil kun dekke den aktuelle reisen den er tegnet for. Andre fritidsreiser eller fritidsaktiviter man foretar gjennom året, vil ikke være dekket.

Reiesforsikring via kredittkort

Dersom du betaler hoveddelen av en reise med et kredittkort, har mange kortutstedere knyttet reiseforsikring til kortet. Dette er en fin tilleggsdekning for den aktuelle reisen, men ikke en fullverdig løsning for forsikringsbehovet gjennom året. Den vil ikke dekke reiser hvor det aktuelle kredittkortet ikke er benyttet som betalingsmiddel for den aktuelle reisen. Dette vil typisk være reiser hvor man f.eks. benytter bil eller offentlig transport som fremkomsmiddel. Dette kan være reiser til hytta, til familie, venner eller andre former for ferieturer.

Noen tips før ferien

• Husk at barn, som passerer 21 år, må ha egen reiseforsikring selv om de fremdeles bor hjemme
  • Sjekk at reisegodssummen er stor nok til å dekke verdiene du har med deg
  • Smykker, verdisaker, fotoutstyr, datamaskiner o.l. må medbringes som håndbagasje
  • Det er begrensning i erstatning for enkeltgjenstander. Normalt mellom kr 20–40 000
  • Blir du syk og ikke kan reise, har forsikringen avbestillingsdekning. Husk legeerklæring.

Söderberg & Partners er en av Nordens ledende rådgivere og formidlere av forsikringer og finansielle produkter. Våre oppdragsgivere er bedrifter, organisasjoner, fagforbund og privatpersoner. Våre tjenester i Norge inkluderer forsikringsrådgivning, forsikringsmegling, pensjonsrådgivning, formuesrådgivning, medlemsforsikringer til foreningsmarkedet og uavhengig skadeoppgjør og skaderådgivning. Konsernet har i dag 4400 medarbeidere fordelt på 144 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Luxemburg, UK og Spania. Hovedkontoret ligger i Stockholm.

Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 10 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 390 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.