Båtpuss og årets første tur

Påsken er høysesong for båtpuss og kanskje også tid for årets første båttur. Vi erfarer desverre at det oppstår mange skader i forbindelse med sjøsetting og den første båtturen for sesongen, advarer Sindre Ek i båtavdelingen hos Söderberg & Partners.

Vær spesielt oppmerksom når du sjøtter hvis båten har ligget i opplag og hatt servicearbeider., sier Sindre Ek i Söderberg & Partners

Vi anbefaler derfor å følge litt ekstra med ved sjøsetting, og ikke minst på årets første tur. Vær spesielt oppmerksom hvis båten har ligget i opplag og hatt servicearbeider. Typiske skader vi ser mye av, er lekkasjer i forbindelse med at noe har frosset i stykker, løsnet eller ikke er ordentlig tett etter service eller reparasjon, avslutter Ek.

Vi har utarbeidet en enkel sjekkliste ved sjøsetting. Her er noen av de viktigste elementene du bør gå igjennom.

1. Sjekk vanninntak og skroggjennomføringer til kjølesystem for innenbords motor, toalett, osv. Ikke glem slanger og slangeklemmer. Kontroller dette spesielt ved sjøsetting og etter servicearbeider i motorrom. Ingen deler varer evig. Elde, slitasje og vinterkulde kan forårsake brudd som er vanskelig å oppdage. Konsekvensen kan være at båten tar inn vann og i verste fall synker.

2. Husk å åpne eventuelle stengte vanninntak for kjølesystem før du starter motoren. Glemmer du å åpne kranen, vil du kunne få skade på motor og kjølesystem.

3. Sjekk belger hvis du har båt med drev.

Se også sjekkliste ved sjøsetting på vår nettside.

Söderberg & Partners er en av Nordens ledende rådgivere og formidlere av forsikringer og finansielle produkter. Våre oppdragsgivere er bedrifter, organisasjoner, fagforbund og privatpersoner. Våre tjenester i Norge inkluderer forsikringsrådgivning, forsikringsmegling, pensjonsrådgivning, formuesrådgivning, medlemsforsikringer til foreningsmarkedet og uavhengig skadeoppgjør og skaderådgivning. Konsernet har i dag 4400 medarbeidere fordelt på 144 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Luxemburg, UK og Spania. Hovedkontoret ligger i Stockholm.

Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 10 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 390 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.