Kolonnekjøring i E39 Mastrafjordtunnelen i uke 12
I uke 12 starter Statens vegvesen et større vedlikeholdsarbeid i E39 Mastrafjordtunnelen. Som et prøveprosjekt vil trafikken bli styrt med døgnkontinuerlig kolonnekjøring.
– Det var har vært mye arbeid i Byfjord- og Mastrafjordtunnelen den siste tiden, og vi har full forståelse for at med dette i tillegg, så kan det oppfattes som ekstra krevende, sier byggeleder Tom Sverre Knutsen og prosjektleder Bjørn I Andersen i Statens vegvesen.
– Men dette er et helt nødvendig vedlikehold som ikke kan vente, og da er vi nødt til å gjøre det nå for at vi fortsatt skal kunne tilby trygge tuneller. Vi skal gjøre vårt ytterste for å minimere påvirkningen dette vil ha på trafikantene, men ber om forståelse for at det vil kunne oppstå noe kø, spesielt på de mest trafikkerte tidspunktene. Men da er det viktig å minne om at vi gjør dette arbeidet for alle dem som kjører denne vegstrekningen, understreker de.
Slik blir arbeidet
Arbeidet starter i Mastrafjordtunnelen mandag 18. mars kl 00.00, og er planlagt å være ferdig fredag 22. mars kl 05.30.
– Det blir kolonnekjøring døgnet rundt i hele denne perioden, men vi åpner selvfølgelig så snart arbeidet er ferdigstilt. Kolonnene skal kjøre kontinuerlig, og antallet ledebiler vil nødvendigvis være høyest på dagtid. Det vil si at det ikke vil bli fastsatte tidspunkter for kolonnene.
Etter påske vil tilsvarende arbeid også utføres i Byfjordtunnelen. Også tidspunkt for dette vil bli godt varslet.
Dette skal vi gjøre
– Arbeidet vi helt konkret skal gjøre nå er å forsterke kanter og skifte drensledningen noen steder, som forarbeid for asfaltering som skal utføres senere i vår. Vi kommer tilbake med informasjon om trafikkavvikling om dette arbeidet når det nærmer seg, legger Andersen til.
Byggelederen understreker at det ikke er mulig å gjøre dette omfattende arbeidet uten konsekvens for trafikantene.
–Ved en ordinær måte å gjennomføre dette arbeidet på i Mastrafjordtunnelen måtte vi ha hatt kolonnekjøring i opp mot fire uker. Derfor ønsker vi å prøve en ny måte å jobbe på, og på den måten prøve å minimere ulempene spesielt med tanke på de fastboende på øyene. Ved å jobbe døgnet rundt vil vi kunne jobbe mer effektivt og den totale arbeidstiden blir kraftig redusert.
– Og igjen; dette er et nødvendig vedlikeholdsarbeid som ikke kan vente. Og det er nettopp som er drift og vedlikehold av riks- og europavegnettet: Et strengt inspeksjonsregime sørger for at vi har oversikt over tilstanden, og dermed kan vi sette inn rett tiltak til rett tid. Drift er å holde vegen åpen i dag, vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen. Og for at de som er ute og arbeider på vegen skal ha en trygg arbeidshverdag, ber vi om at alle trafikantene viser hensyn og følger ledebilene gjennom hele tunnelen avslutter Knutsen og Andersen.
Kontakter
Tom Sverre KnutsenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99419480tom.sverre.knutsen@vegvesen.noBjørn I AndersenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:91179611bjorn-andersen@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:95245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt for Gjønnestunnelen16.5.2024 12:48:20 CEST | Pressemelding
I dag signerte Obrascòn Huarte Lain S.A (OHLA) kontrakten for bygging av Gjønnestunnelen i Bærum.
Ny utfartshelg: – Kjør mykt for å unngå kø og ulykker16.5.2024 08:31:14 CEST | Pressemelding
Mange raske feltskifter, kort avstand til bilen foran og harde nedbremsinger skaper kø og øker risikoen for alvorlig ulykker. Vi kan alle bidra til bedre fremkommelighet og økt sikkerhet på veien.
El-brøyting blir en del av konkurransen om mer klimavennlig vegdrift14.5.2024 11:59:51 CEST | Pressemelding
Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere.
Bedre toalett og bobiltømming på Heia14.5.2024 08:26:38 CEST | Pressemelding
Rasteplass-toalettet som ble bygd ved E6 på Heia i Troms for seks år siden, har vært mye ute av drift. Nå har Statens vegvesen tatt grep.
Nå kan det bli redusert fremkommelighet i Giæverbukta10.5.2024 15:57:40 CEST | Pressemelding
Det skal bygges en støttemur langs Erling Kjeldsens, og trafikken i Giæverbukta kan bli påvirket av anleggsarbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom