El-brøyting blir en del av konkurransen om mer klimavennlig vegdrift
Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere.

Det er konklusjonen etter at Statens vegvesen testet el-brøyting på E6 over Dovrefjell i vinter. Evalueringsrapporten konkluderer med at det bare er behov for mindre justeringer av kontraktene for at el-brøyting kan gjennomføres trygt og effektivt på svært mange riksveger.
Statens vegvesen vil ikke stille krav om elektrisk brøyting, med mulig unntak for noen utvalgte gang- og sykkelveger. Men i de nye konkurransene om driftskontrakter vil klimakutt vektes ved siden av pris.
Konkurranse om klimakutt
– Vi stiller krav om kutt i klimagassutslipp. Nå har vi demonstrert at elektrisk brøyting kan være en del av løsninga, så vi forventer at entreprenørene vil tilby nullutslippsløsninger i vegdriften. Hvis vi skal nå klimamålene, må vi ha kraftige utslippskutt også på de tyngste oppgavene vi gjør på vegene i dag. Testingen vi gjennomførte i vinter viser at dette er fullt mulig, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.
Han understreker samtidig at Statens vegvesen ikke vil gå på akkord med hensynet til sikkerhet og beredskap i vinterdriften, og at forholdene rundt i landet er svært forskjellige.
Testet på Dovrefjell
Det var i vinter Statens vegvesen gjennomførte verdens første testing av elektrisk brøyting av en fjellovergang. I tillegg til E6 over Dovrefjell, ble forsøkene gjennomført på E136 mellom Dombås og Bjorli, på rv. 15 over Strynefjellet og på Statens vegvesens teststasjon på Bjorli. Temperaturene i test-perioden varierte mellom 0 og – 30 grader.
Under testingen var det gjennomsnittlige energiforbruket 15,6 kWt/mil. Det høyeste registrerte forbruket var 18,2 kWt/mil, som innebærer en rekkevidde på 380 kilometer, eller 12,6 timer kontinuerlig brøyting. Dette gjelder ved bruk av 80 prosent av batteriets totale kapasitet.
Rapporten konkluderer med at det under normale driftsforhold sjeldent er behov for å brøyte så lenge at det er behov for å lade kjøretøyet mellom brøyteturene.
Nye kontrakter
Statens vegvesen har som mål å redusere klimagassutslippene fra sine aktiviteter med 55 prosent innen 2030. Derfor settes mange konkrete krav til klimaløsninger i kontrakten. Fra i år skal også alle vegdriftskontrakter vekte klima med minst 30 prosent i tildelingene.
Den første kontrakten er allerede tildelt, til Presis Vegdrift, som skal drifte riksvegene i Agder og deler av Telemark fra 1. september og fem år framover.
I løpet av året skal det lyses ut nye driftskontrakter som gjelder fra 2025 i Gudbrandsdalen, Hedmark, Trøndelag nord og sør og Salten.
CO2-kutt
Statens vegvesen jobber med å redusere klimagassutslippene på flere områder.Innen asfaltering er CO2-utslippene redusert med 47 prosent fra 2020 til 2024, og målet er 70 prosents reduksjon innen 2030.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stian Brenden Maskinservice AS skal drifte riksvegene i Gudbrandsdalen i fem nye år7.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Stian Brenden Maskinservice AS har vunnet anbudskonkurransen om å drifte riksvegene i Gudbrandsdalen og Ottadalen i perioden 2025-2030.
Statens vegvesen inviterer næringa til å læra meir om tunneltryggleik7.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer transportnæringa og køyreskular i Sogn og Fjordane til å delta på beredskapsøving i Kjøsnestunnelen onsdag 12. februar.
Uvær i Nord-Norge: Fjelloverganger, bruer og ferjeforbindelser kan bli stengt på kort varsel6.2.2025 15:10:15 CET | Pressemelding
Mye vind og snøfokk skaper problemer på veinettet i store deler av Nord-Norge det kommende døgnet.
Milliardavtale kunngjort for Noregs største tunnelprosjekt5.2.2025 11:01:00 CET | Pressemelding
I tråd med Statsbudsjettet har Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS) kunngjort ei stor rådgjevingsavtale med verdi på inntil 2,2 mrd. inkl. mva.
Innstiller morgenferjer på E6 over Tysfjorden4.2.2025 20:30:27 CET | Pressemelding
Ferjene mellom Bognes og Skarberget i Nordland innstilles mellom klokka 06 og 12 fra torsdag til søndag fordi ferjene skal tilpasses el-lading.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom