El Prix: Elbilladingen har virkelig skutt fart
Ladehastigheten til elbilene har lenge stått på stedet hvil, men nå har det kommet attraktive familiebiler som lader veldig raskt. - Flere av bilene i vinterens elbiltest var klare til å kjøre videre etter godt under halvtimen på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I NAF og Motors ladetest måles tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent på batteriet. Dette gir et riktigere bilde av hvordan bilene lader, sammenliknet med å se på maksimal ladeeffekt.
- Våre tester gir derfor en pekepinn på hva du kan forvente av bilen sammenlignet med det som står i salgsmateriellet, sier Sødal.
Hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på batteriet på under halvtimen. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
- Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.
Attraktive familiebiler som lader raskt
På flere aktuelle familiebiler ser vi nå at ladingen går unna. Kinesiske Nio hadde med to familiebiler i vintertesten. Nio har oppgradert batteripakken i bilene sine og nå lader bilene betydelig raskere enn før.
- Det er tydelig at batteripakka i Nio’s biler nå er mer effektiv og ladepausen er kortet betydelig ned bare fra sommeren 2023, sier Sødal. – Dette viser hvor fort teknologien utvikler seg, og at bilprodusentene nå kjemper om å korte ned tiden du bruker på ladeplassen, sier han.
Også Kia sin store SUV EV9 imponerte stort under ladetesten i årets vintertest. Den ladet utrolig jevnt og fint med høy gjennomsnittlig ladeeffekt.
- Dette er en stor familiebil som leverer godt på lading, sier Nils Sødal, - Vi tror bilkjøperne vil se etter bilene som både har solid rekkevidde og lader raskt, fortsetter han.
Rekordrask hastighet på ladingen
I vinterens El Prix var det med to biler som på papiret slår tidligere laderekorder, nemlig Xpeng G9 og luksus-SUV'en Lotus Eletre. Xpeng G9 ladet på 19 minutter som er ett minutt kortere enn oppgitt ladetid. Lotusen var hakk i hæl med 22 minutter.
Xpeng G9 kom inn med et brak i sommertesten i 2023 og var da oppe i hele 318 kilowatt på ladetesten. I vintertesten ble denne rekorden i toppfart på ladingen slått av Lotus som toppet på 327 kilowatt.
- Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.
Topp 5 i ladetesten
Bil |
Tid for lading 10 – 80 % |
Xpeng G9 |
19 minutter |
Lotus Eletre |
22 minutter |
Nio EL6 |
23 minutter |
Nio ET5 Touring |
24 minutter |
Kia EV9 |
24 minutter |
Fakta om ladetesten i El Prix
Når vi deler tallene fra ladetestene, sammenligner vi tiden bilen bruker på å lade fra 10 til 80 prosent med det produsenten har oppgitt at bilen skal bruke. Oppgitt maksimal ladefart/effekt sier ikke så mye om hvor lenge makseffekten holdes. Derfor registrerer vi også, i tillegg til den høyeste effekten, gjennomsnittlig ladeeffekt fra 10 til 80 prosent.
På denne måten får forbrukerne en grei pekepinn på hvordan bilen lader under både sommerlige- og vinterlige forhold.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Blir enda mer krevende å fjerne forfallet på veiene15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF frykter at veiforfallet vil øke på grunn av fylkenes pressede økonomi. – Fylkene trenger en solid håndsrekning fra staten. Det får de ikke i revidert budsjett. Økonomien er presset, og forfallet på veiene kan øke om fylkene ikke får tilført mer midler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Revidert nasjonalbudsjett: Godt nytt for elbilkjøperne14.5.2024 11:22:28 CEST | Pressemelding
Den utskjelte vektavgiften på elbiler blir redusert i revidert nasjonalbudsjett. - Nå forventer vi at den reduseres ytterligere i statsbudsjettet for 2025, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
15 fine kortreist bilturer i pinsen14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mai er en vakker måned som byr på muligheter for å bruke langhelger på turer langs norske veier. - Her er 15 fine kortreiste bilturer fra ulike deler av landet som jeg anbefaler, sier veibokredaktør Per Roger Lauritzen.
Sjekk hvor tungt du kan laste elbilen13.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler. En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet. – Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom