Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nå advarer NAF mot at slukking av 2G-nettet blir en reprise av da FM-radio ble lagt ned ved at det stenges ned før viktige funksjoner er ivaretatt. 2G-nettet er viktig for mange områder i samfunnet. Den største konsekvensen for bileiere er at den livsviktige funksjonen eCall vil slutte å virke.
– Denne funksjonen er livreddende fordi den varsler nødsentralene om du krasjer og ikke er ved bevissthet, sier Nils Sødal. – Opp til 400 000 biler kan miste denne funksjonen når 2G-nettet slukkes. Det er dramatisk, fortsetter han.
Må ivareta sikkerheten
Noen husker nok fortsatt debatten rundt overgangen til DAB for radio i Norge. Norge slukket FM-radio og gikk over til DAB i 2017. Kun Sveits har gjort det samme, mens andre europeiske land har beholdt FM-nettet.
– Nå er det samme i ferd med å skje ved at teleselskapene skal stenge den tidlige teknologien for mobiltelefoni og nett, sier Sødal. – Dette går utover både sikkerhetsfunksjoner og kan påvirke annen funksjonalitet i alle biler som har 2G-sender installert. Det kan være så mange som 400 000 biler, fortsetter han.
Nils Sødal i NAF mener teleselskapene, som eier 2G-nettet, og staten, ved Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) må vurdere konsekvensene av slukkingen.
– Det er viktig at norske teleselskaper og staten puster med magen og ikke slukker før man er trygge på at både eCall og andre systemer kan fungere i bilene. Dette har med trafikksikkerheten til mange norske bilister å gjøre, sier Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom