Sjekk hvor tungt du kan laste elbilen
I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler. En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet. – Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
![Foran vinterens store elbiltest veide NAF alle testbilene. 15 av 22 biler veide mer enn vognkortet sier. Noen av familiebilene i testen hadde store avvik.](/data/images/public/2126680/18093330/11871af0-8669-40ff-9955-027e5381c136-w_720.jpg)
NAF undersøkte i fjor forskjellen på hvor mye bagasje og annen last du kan ta med i biler av ulik type. Resultatet avslørte at elbiler har et vektproblem.
Fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. For elbilene ble resultatet 453 kilo nyttelast, og for diesel-bilene var tallet 592 kilo. Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo. Beregningen er gjort med bakgrunn i tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.
NAFs test viser at nye elbiler fortsatt sliter med vektproblemer
Foran vinterens store elbiltest veide NAF alle bilene. Testene viser at mange av bilene er tyngre enn det vognkortet viser, og at du dermed kan ta med mindre bagasje i bilen. I tillegg viser altså NAFs kartlegging at mange elbiler har lav tillatt nyttelast i utgangspunktet.
- Under årets vintertest veide 15 av 22 biler mer enn vognkortet sier. Noen av familiebilene i testen hadde store avvik, sier Nils Sødal.
Av 22 testbiler var det 11 som veide under 20 kilo mer enn det som var oppgitt i vognkortet og syv veide det samme som oppgitt eller mindre. Femten veide mer enn oppgitt.
- Vekttestene vi gjør viser at nyttelast er noe bilkjøperne bør være opptatt av. Noen biler har så dårlig nyttelast at du knapt får med deg bagasje på en lovlig måte, mens andre klarer seg bra, sier Sødal. – Dette gjelder både nye elbiler og modeller som det allerede ruller mange av på norske veier, sier han.
I elbiltestene NAF gjennomfører får vi biler som er topputstyrte, med for eksempel tungt ekstrautstyr som panoramatak.
- Tenk gjennom hvilket ekstrautstyr du skal ha på elbilen din. Et panoramatak er fint, men det veier plutselig 100 kilo. Det går utover hvor mye bagasje du kan ha med deg på lovlig vis. Overlaster du bilen kan det gå ut over trafikksikkerheten. Så vår oppfordring er å ha dette på sjekklisten når du skal kjøpe elbil, sier Nils Sødal.
- Se resultatene fra nyttelasttesten under El Prix vinteren 2024
- Se resultatene fra nyttelasttesten under El Prix vinteren 2023
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
![Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, under elbiltesten sommeren 2023.](/data/images/public/2126680/18093330/15cebd04-0570-4a36-b646-ea42091694c3-w_240.jpg)
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Spar penger og minsk stresset på årets bilferie25.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å kjøre økonomisk har flere gevinster enn kun at du sparer drivstoff og penger. - Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: Så fort blir det glovarmt inne i bilen23.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fortere enn du aner når bilen står parkert i sommervarmen. – Vi har testet hvor fort det blir farlig varmt inne i bilen. I løpet av en liten halvtime ble det 44 grader. Derfor må du aldri forlate barn eller kjæledyr i en parkert bil, selv ikke en kort stund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.
Kilometerfellen som kan bli rådyr16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.
NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken11.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom