Blir enda mer krevende å fjerne forfallet på veiene
NAF frykter at veiforfallet vil øke på grunn av fylkenes pressede økonomi. – Fylkene trenger en solid håndsrekning fra staten. Det får de ikke i revidert budsjett. Økonomien er presset, og forfallet på veiene kan øke om fylkene ikke får tilført mer midler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Høy inflasjon og stigende renter er ikke bare en utfordring for folk flest. Også fylkene, som til sammen skal ta vare på 44 000 kilometer vei, kjenner på dyrtiden. Det viser en gjennomgang NAF har tatt av flere av fylkenes budsjetter for 2024. I revidert nasjonalbudsjett har regjeringen ikke prioritert å styrke fylkesveiene.
– De fleste fylkene sitter med et etterslep på vedlikehold i milliard-klassen. Bare for å hindre økt forfall på fylkesveiene år for år trengs det minst 1,5 milliarder kroner ekstra i året, sier Handagard. – Det må satses år for år og i hvert eneste budsjett for å bli kvitt forfallet, sier hun.
Én milliard i året, etterslep på 100 milliarder
I Nasjonal transportplan som er til behandling i Stortinget, foreslår regjeringen å gi fylkene 1 milliard mer i året de neste seks årene. Deretter skal fylkene få 1,6 milliarder i neste seksårsperiode.
– Det er ikke nok. Vi ser at flere fylker peker på at budsjettarbeidet er krevende. Vi frykter at veiene kan bli en salderingspost i en tid hvor økonomien i fylkene er under press, sier Handagard.
Samtidig er det ingen tvil om at fylkene anerkjenner den alvorlige tilstanden veinettet er i. Til sammen er forfallet på fylkesveiene beregnet til over 100 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen. Men flere fylker har advart mot at det reelle tallet kan være høyere. I tillegg trenger fylkene 60 milliarder kroner for å sikre veiene mot skred og ras.
– En av de viktigste oppgavene fylkeskommunene har i dag er å sikre trygge veier. Men med budsjetter under press, kan det bli enda vanskeligere å fjerne forfallet i årene fremover. Midlene som foreslås i Nasjonal transportplan må økes. I tillegg burde altså fylkene fått økte midler allerede nå, sier Handagard. – En milliard ekstra i året er ikke nok til å stoppe forfallet og ta igjen etterslepet på skred- og rassikring.
Hun oppfordrer politikerne til å øke potten til fylkene når de nå behandler Nasjonal transportplan i Stortinget, og å sikre at midlene øremerkes vei.
- Vi forventer at partiene på Stortinget tar dette inn over seg når nasjonal transportplan skal behandles. Selv om rammene til fylkesvei økes noe, frykter vi det ikke er nok til å bremse forfallet, sier Handagard.
Slik er vei-forfallet fordelt:
|
Anslåtte veivedlikeholdsetterslep og rassikringskostnader for fylkeveg per fylke, 2024 |
|||
|
Fylke |
NAFs estimat veivedlikeholdsetterslep fylkesveg, mill. 2024-kroner* |
Anslåtte sikringskostnader fylkesveg, høy og middels skredfaktor, mill. 2024-kroner |
Totale anslåtte ettersleps- og sikringskostnader, mill. 2024-kroner |
|
Østfold |
2 408 |
- |
2 408 |
|
Akershus |
2 292 |
38 |
2 330 |
|
Innlandet |
6 312 |
215 |
6 527 |
|
Buskerud |
6 331 |
19 |
6 350 |
|
Vestfold |
2 035 |
52 |
2 087 |
|
Telemark |
6 447 |
417 |
6 864 |
|
Agder |
7 800 |
770 |
8 570 |
|
Rogaland |
5 372 |
7 269 |
12 641 |
|
Vestland |
19 457 |
23 469 |
42 926 |
|
Møre og Romsdal |
10 625 |
4 175 |
14 800 |
|
Trøndelag |
8 009 |
136 |
8 145 |
|
Nordland |
14 536 |
5 223 |
19 759 |
|
Troms |
9 944 |
13 913 |
23 857 |
|
Finnmark |
3 332 |
4 830 |
8 162 |
|
Total |
104 899 |
60 526 |
165 425 |
Anslagene er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
NAF: - Ikke undervurder underkjølt regn28.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vi er inne i den tiden av året der været varierer fra vått og mildt til kaldt vintervær. - Vekslende vær øker faren for glatte veier. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Barnestoltest: - Styr unna test-taperen21.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
En barnestol gjør det dårlig i fersk barnestoltest. - Maxi Cosi Nomad Plus gir dårlig sikkerhet ved en kollisjon. Denne stolen kan vi ikke anbefale, sier Janne Pedersen, forbrukerrådgiver i NAF.
Én av fire har kjørt med sommerdekk på vinterføre13.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Når snøen kommer brått på, er det mange som tar sjansen på å kjøre med sommerdekk, viser en fersk undersøkelse. - Overraskende nok er det flest i Nord- og Midt-Norge som svarer at de har kjørt med sommerdekk på snøføre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: 30 prosent dyrere å reparere ødelagte fylkesveier11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene vil koste 108 milliarder å utbedre, og det blir stadig dyrere å reparere ødelagte veier. – Regjeringen er på etterskudd med egne fylkesvei-løfter, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom