Delta varsler ambassadestreik

Delta varsler streik ved den norske ambassaden i Stockholm. Delta krever tariffavtale om medbestemmelse for lokalt ansatte på norske utenriksstasjoner.

Varsler ambassade-streik: - Dette handler om retten til å organisere seg. De lokalt ansatte har, som alle andre, krav på innflytelse over sin arbeidshverdag, sier Delta-leder Trond Ellefsen. (Foto: Per Tandberg/Delta).

Meklingen mellom Delta og Utenriksdepartementet starter onsdag 17. januar, med meklingsfrist midnatt natt til 19. januar. Fra fredag morgen kan streiken være et faktum.

Krever tariffavtale om medbestemmelse

- Delta krever at lokalt ansatte får en tariffavtale om medbestemmelse. Det burde være enkelt å få på plass, sier Delta-leder Trond Ellefsen.

I Deltas krav ligger det blant annet at de lokalt ansatte skal ha tillitsvalgte som kan representere dem på helt vanlig måte. For eksempel i omorganiseringsprosesser, ved utfordringer på arbeidsplassen og i andre situasjoner som påvirker den enkeltes arbeidshverdag.

- Vi mekler alltid for å unngå streik og for å finne gode løsninger, men her er vi avhengig av at også UD ser at en gjensidig avtale om partssamarbeid for denne gruppen er den eneste løsningen for alle parter, sier Ellefsen.

Krever plass ved bordet

- Dette handler om den alminnelige retten til å organisere seg i et fellesskap, til å være representert av en tillitsvalgt og til å ha en plass ved bordet når forhold på arbeidsplassen drøftes, sier Ellefsen.

 Partssamarbeid er den vanlige måten å forholde seg til hverandre på i norsk arbeidsliv. De lokalt ansatte har, som alle andre, krav på innflytelse over sin arbeidshverdag, fremholder Delta-lederen.

Det er om lag 1100 lokalt ansatte ved norske utenriksstasjoner.

Lokalt ansatte er personer som jobber lokalt på den enkelte utenriksstasjon. Lokalt ansatte utfører en lang rekke oppgaver innenfor et bredt spekter av tjenester, sjåførtjenester, vaktmestertjenester, ulike administrative oppgaver, saksbehandling, kulturelle saker, konsulære saker, prosjektledelse og oppgaver knyttet til drift.

Delta organiserer over 96.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.