Ta høyde for halvering av rekkevidden på elbilen i Sibir-kulda
Sibir-kulda skal legge seg over store deler av Sør-Norge, med temperaturer på minus 20 og kaldere. - I så kaldt vær må du regne med nær en halvering av rekkevidden på elbilen din, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAFs store elbiltester viser at rekkevidden til elbiler reduseres med opptil 36 prosent selv i moderate vintertemperaturer.
- I vanlige vintertemperaturer mellom null og minus ti grader viser testene våre at det er lurt å regne med at du kommer 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen, sier Sødal. - Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større, fortsetter han.
Kortere rekkevidde krever mer planlegging
Skal du ut på langtur med elbilen i den strenge vinterkulda, krever det mer planlegging enn du er vant til fra sommerferien.
- Beregn minst ett ladestopp på strekninger du kan kjøre uten å lade om sommeren, råder Sødal.
Vinterkulda kan også føre til at det blir trangere på ladeplassene. Dette skjer av to årsaker; flere må lade fordi bilen kjører kortere og ladingen går tregere i kulda.
- For å komme raskere av gårde og gi plass til andre strømtrengende bilister, er det lurt å bruke forvarming av batteriet om bilen din har den funksjonen, sier Sødal.
Slik får du mest rekkevidde på elbilen om vinteren
-
Kjørestil
Din egen kjørestil påvirker rekkevidden mye. Derfor er det lurt å kjøre økonomisk for å spare strøm. Unngå brå akselerasjon, hold jevn fart og slipp gassen tidlig istedenfor å måtte bremse hardt. Her hjelper det å ha blikket langt frem slik at du har god oversikt over trafikken og kan planlegge jevnest mulig hastighet. -
Forvarming
Skru på varme på klimaanlegget før avreise, mens bilen fortsatt er koblet til laderen. Oppvarmingen av kupé og batteri skjer da ved hjelp av strøm fra strømnettet, istedenfor at batteriet tappes i starten av kjøreturen.
Mange biler har også mulighet til å forvarme batteriet før kjøring. Batteriet presterer dårligere i kulda, og det krever mye energi å varme det opp. Du sparer rett og slett strøm, og dermed også rekkevidde på å varme opp kupéen og batteriet før du kjører av gårde. -
Kjør i eco-modus
Elbiler har ulike kjøremoduser, og bilen bruker mindre strøm om du velger bilens eco-program. Noen biler har begrensninger på klimaanlegget og andre funksjoner når eco-modus er påskrudd, mens andre kun hjelper deg med å ikke være for hard på gasspedalen. Du bør lære deg hva eco-programmet gjør på din bil. -
Klimaanlegg
Klimaanlegget er blant funksjonene som trekker mest strøm av komfort-funksjoner.
Vi sier ikke at du skal skru av klimaanlegget, for det trenger du for å ha det godt på kjøreturen. Imidlertid er det lurt å være bevisst på hvor varmt du egentlig trenger å ha det.
Setevarme og rattvarme krever betydelig mindre strøm enn klimaanlegget. -
Dekktrykk
Det er viktig å ha riktig trykk i dekkene på bilen din. Da ruller de lettest og strømforbruket blir mindre. Riktig dekktrykk er også viktig for trafikksikkerheten. -
Med eller uten skiboks
Kjører du med takboks på bilen øker forbruket med rundt 10 prosent. Det er derfor økonomisk og gir elbilen bedre rekkevidde om takboksen kun brukes når du faktisk trenger den, og ikke lar den være permanent på. -
Kjørerute
Dersom du kan unngå motorvei og heller velge en rute med lavere hastighet, vil du spare strøm.
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Blir enda mer krevende å fjerne forfallet på veiene15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF frykter at veiforfallet vil øke på grunn av fylkenes pressede økonomi. – Fylkene trenger en solid håndsrekning fra staten. Det får de ikke i revidert budsjett. Økonomien er presset, og forfallet på veiene kan øke om fylkene ikke får tilført mer midler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Revidert nasjonalbudsjett: Godt nytt for elbilkjøperne14.5.2024 11:22:28 CEST | Pressemelding
Den utskjelte vektavgiften på elbiler blir redusert i revidert nasjonalbudsjett. - Nå forventer vi at den reduseres ytterligere i statsbudsjettet for 2025, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
15 fine kortreist bilturer i pinsen14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mai er en vakker måned som byr på muligheter for å bruke langhelger på turer langs norske veier. - Her er 15 fine kortreiste bilturer fra ulike deler av landet som jeg anbefaler, sier veibokredaktør Per Roger Lauritzen.
Sjekk hvor tungt du kan laste elbilen13.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler. En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet. – Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom