Coop investerer i vertikal salatdyrking
Gjennom det nyetablerte selskapet Himmelgrønt satser Coop Norge på helautomatisk, vertikal dyrking av salat i partnerskap med det norske teknologiselskapet Avisomo. Det skal bidra til en mer fremtidsrettet og bærekraftig matproduksjon.

Hyppigere forekomster av tørke, flom og sandstormer i Sør-Europa gjør det stadig mer utfordrende å sikre stabile leveranser av enkelte typer salater til norske forbrukere. Samtidig rammes også Norge stadig oftere av ekstremvær, og Coop ser at innendørs dyrking vil bli en større del av fremtidens løsning for trygg matproduksjon.
– Produkter som ruccola, spinat og andre bladsalater importeres i dag i stor grad fra områder der klimaendringer gjør leveransene stadig mer usikre. Innendørs dyrking i lukket klima vil gi tilgang til norskdyrkede produkter med høyere kvalitet hele året. Vi vil få mer stabil tilgang, foruten et vesentlig lavere klimaavtrykk ved å redusere transporten fra Europa. Med redusert matsvinn, lengre holdbarhet, og helt rene varer fri for rester av plantevernmidler, vil dette bli en vinn-vinn løsning for miljøet og kundene våre. Vertikalt dyrkede produkter vil komme våre forbrukere, som også eier oss, til gode i form av et bedre og mer klimavennlig utvalg, med lengre holdbarhet og en helt annen smaksopplevelse enn vi får fra dagens produksjon, sier Hege Berg-Knutsen, administrerende direktør i Coop Norge Industri.
Vertikalt landbruk er en produksjonsteknikk der dyrking av planter, salat og urter skjer innendørs i et lukket system, der forhold som lys, temperatur og vanntilførsel kan detaljreguleres. Dette gir en arealeffektiv produksjon med stabil produktkvalitet og leveransevolum, samt lengre holdbarhet som følge av kortere tid og mer skånsom behandling før produktet er ute hos forbruker. I tillegg gir dyrkingsmetoden oss en fantastisk mulighet for raskere utvikling og testing av nye produkter og smaksvarianter.
– La oss bruke ruccola som eksempel: Ruccola dyrkes i liten grad i Norge, og det oppstår betydelig svinn allerede før produktet tas inn for videre bearbeiding i Norge, som følge av lang transport. Deretter får vi ytterligere svinn gjennom vaske- og tørkeprosessen frem til produktet er ferdig pakket. Hjemme hos forbruker er ruccola et produkt med begrenset holdbarhet og derfor utsatt for matsvinn. Ved å benytte denne dyrkingsmetoden vil holdbarheten økes betydelig, som gir mindre svinn i alle ledd i verdikjeden, sier Berg-Knutsen.
Vertikalt landbruk er globalt en velprøvd teknologi, med det har likevel vært utfordrende å skape lønnsomhet som følge av høye investeringer, energikrevende produksjon og mange manuelle operasjoner. Gjennom samarbeidet med det norske teknologiselskapet Avisomo har Coop et mål om å etablere en helautomatisk industriproduksjon, basert på en helt ny teknologiplattform.
– Bruk av Avisomos teknologi vil gi mulighet for lønnsom drift gjennom stor fleksibilitet og gradvis skalering. Dette gir bedre og mer stabile leveranser og bidrar samtidig til å sikre Coops konkurransekraft, sier Berg-Knutsen.
Avisomo er et norsk gründerselskap etablert i 2018, som er spesialisert på teknologi for vertikal dyrking, med høy grad av automasjon. Gjennom en joint-venture etableres selskapet Himmelgrønt AS, sammen med Coop. I første omgang investeres det for å teste ut konseptet, men med tilhørende infrastruktur for skalerbar, helautomatisk dyrking. Basert på erfaringene vil omfanget raskt utvides, og etter hvert tar man sikte på å produsere varer for mange millioner kroner.
– Det er fantastisk spennende å utvikle vår teknologi i samarbeid med Coop i Norge, som sitter på en enorm kompetanse innen industriell matproduksjon, og ikke minst har salgskanaler for dette. Dette vil bidra til at vi får testet ut vår teknologi, som grunnlag for vår ekspansjon internasjonalt. Avisomo har ambisjoner om å bli en leverandør av vertikale systemer til hele verden, men først skal vi hjelpe Coop å lykkes med dyrking av flotte salatprodukter for å gi deres kunder produkter av høy kvalitet og med lavere klimaavtrykk, sier Martin Molenaar, daglig leder i Avisomo AS.
Fakta om vertikalt landbruk
- En produksjonsteknikk der dyrking av planter, salat og urter skjer innendørs i hyllesystemer
- Forhold som påvirker produksjonen, slik som lys, klima og gjødsel, kan detaljreguleres. Dette gir stabile produksjonsforhold
- Produksjonen skjer i lukkede systemer som gjør at plantevernmidler ikke behøves
- Vann sirkulerer i dette lukkede systemet, som gir en voldsom reduksjon i vannforbruk
- Det benyttes ikke jord, men en teknikk kalt hydroponikk. Ved bruk av hydroponikk erstattes jord med næringsrikt vann, som planten vokser i.
Fakta om Himmelgrønt AS
- Joint venture mellom Coop Norge Industri AS og Avisomo AS
- Skal investere i helautomatisk vertikal dyrking av salat og urter i Norge
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
Extra: Kutter prisen igjen!31.3.2025 07:04:29 CEST | Pressemelding
Spinnvilt salg etter priskutt hos Extra – nå kommer det nye frukt- og grøntvarer på tilbud.
Extra feirer med 50 prosent priskutt på «Alltid 8»24.3.2025 07:00:55 CET | Pressemelding
Etter å ha mottatt Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere kosthold, markerer Extra milepælen med et kraftig priskutt.
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom