Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.

– Vi har merket en tydelig økning i etterspørselen etter beredskapsprodukter innenfor alle de relevante kategoriene. Kundene våre har åpenbart blitt mer bevisste på å ha tilstrekkelig med det nødvendige utstyret hjemme, og vi forventer at denne trenden bare vil fortsette, sier Lars Midttun, kjededirektør i Obs.
Tall fra Obs viser kraftig vekst i flere produktkategorier hittil i år sammenlignet med samme periode i 2024. Dette er eksempler fra kategorier som alle befinner seg på myndighetenes lister:
- Tomme vannkanner: +652%
- Vannkanner med vann 5L: +160%
- Middagshermetikk: +31%
- Stormkjøkken: +62%
- Førstehjelpspakker: +1519%
(Viser uke 1-30 2025 – sammenlignet med samme periode i 2024)
– Vi er trolig den eneste aktøren i markedet som har alle produktkategoriene anbefalt av DSB under samme tak, med unntak av reseptbelagte medisiner. Økningen i salget viser at flere har tatt myndighetenes anbefalinger på alvor. Slike veksttall kan jeg ikke huske å ha sett tidligere, forteller Midttun.
Tre døgns beredskap
DSB anbefaler alle husholdninger å være forberedt på å klare seg selv i minst tre døgn uten strøm, vann og tilgang til butikker. Blant anbefalte produkter er varmekilder, vannkanner, mat med lang holdbarhet, batterier, lys, kokeutstyr og førstehjelpsutstyr – alle kategorier som har opplevd vekst hos Obs.
– Det er interessant å se hvor raskt forbrukeratferden har endret seg denne gangen. Myndighetene kommer jo jevnlig med sine oppfordringer, men denne gangen er det kombinert med økt usikkerhet, både globalt og lokalt. Kundene ønsker rett og slett å være forberedt på det uventede. Vi følger utviklingen nøye og gjør det vi kan for å opprettholde god lagerbeholdning av produktene kundene våre etterspør, sier Midttun.
Setter beredskap på agendaen under Arendalsuka
Beredskap og hvordan vi sikrer matforsyning når krisen rammer, er tema på ett av arrangementene til Coop Norge under Arendalsuka. Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge, mener tematikken er viktigere enn på lenge sett i lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen.
– Alt fra lokale strømbrudd og stengte veier til pandemi og krig har vist oss at matberedskap ikke er en selvfølge. Matberedskap må planlegges og prioriteres, i tillegg må myndigheter samarbeide tettere med dagligvarebransjen om vi skal kunne stå stødig i stormen, sier Engedal.
Engedal deltar i debatten tirsdag 12. august kl. 12.30-13.30, sammen med representanter fra Norges Bondelag, dagligvarebransjen, politikk og beredskap.
Les mer om arrangementet her.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje11.8.2025 14:13:10 CEST | Pressemelding
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom