Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.

– Dette er en av de mest vellykkede satsningene våre noensinne, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra, og legger til at kjeden blant annet har mottatt Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring.
Konseptet som innebærer at du alltid får tilbud på åtte utvalgte produkter, innen frukt, grønnsaker og bær, har gjort at kundene nå i snitt legger tre til fire flere frukter eller grønnsaker i handlekurven. Det totale salgsvolumet når det kommer til frukt, grønt og bær har økt med rundt 9 prosent sammenlignet med tiden før kampanjen.
– Vi skal være billigst – også på frukt og grønt. Det handler om mer enn pris, det handler om folkehelse og å gjøre det enklere for folk flest å ta bedre valg i hverdagen, sier Jensen.
Viktig insentiv
Da de nye kostrådene til helsedirektoratet ble lansert i august i fjor var det blant annet anbefalt å spise minst fem og helst åtte porsjoner frukt, grønnsaker eller bær hver dag.
– Vi er glade for å kunne gjøre det enklere for folk å følge kostrådene. Vi ser at særlig kvinner og familiene tiltrekkes av kampanjen - som er veldig viktig for kjeden, og bidrar i et større mål om å hjelpe familiene til å spise mer frukt og grønt, sier Jensen.
At tilbudskampanjer er viktige intensiv for å få folk til å velge sunnere er det ifølge kjededirektøren flere gode eksempler på.
– Extra startet 2025 med tilbud på fisk som ga gode resultater. Vi solgte 240 tonn mer fisk gjennom kampanjeperioden i januar sammenlignet med samme tid året før, forklarer Jensen.
Setter folkehelse og kosthold på agendaen under Arendalsuka
Helsepolitikk og hvem som skal styre kostholdet vårt er tema på ett av arrangementene til Coop Norge under Arendalsuka denne uka. Ingrid Amundsen, direktør for kunde og marked i Coop Norge, forklarer at kosthold er et viktig tema for selskapet.
– Vi vet at sunt kosthold gir bedre liv og lavere helsekostnader. I tillegg ser vi at matvalg påvirkes av alt fra pris, tilgjengelighet, tidspress – og av politikk, markedsføring og kunnskap. Skal vi lykkes med effektive tiltak må vi jobbe sammen med myndighetene, slik vi har fått til på «alltid 8», sier Amundsen.
Hun deltar i debatten tirsdag 12. august 10:30-11.30 sammen med blant annet Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, politikere, lærerkrefter og dagligvarebransjen.
Les mer om arrangementet her.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
Extra lanserer nytt middagskonsept – vil utfordre takeaway-aktørene1.9.2025 12:30:34 CEST | Pressemelding
I dag lanserer Extra sitt nye konsept Middagsdisken, som rulles ut i samtlige butikker over hele landet. Konseptet skal gjøre det enklere for nordmenn å svare på det evige spørsmålet: «Hva skal vi ha til middag?» – med ferdige oppskrifter, råvarer og gode tilbud samlet på ett sted i butikken.
Coop skuffet over Konkurranseklagenemndas vedtak21.8.2025 09:10:56 CEST | Pressemelding
Coop Norge SA er skuffet over at Konkurranseklagenemnda fatter vedtak om brudd på konkurranseloven i prisjegersaken.
Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs12.8.2025 08:31:34 CEST | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom