Tidenes laveste plastposesalg i Coop!
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.

Kundene i Coop-butikkene har brukt 30 millioner færre plastposer på handleturene sine første halvår i år, sammenlignet med i 2022.
- Dette er imponerende, og en oppsiktsvekkende adferdsendring på relativt kort tid, sier kommunikasjonsrådgiver Knut Lutnæs i Coop Norge.
- Kundene blir stadig flinkere til å huske handlenettet, som er den beste løsningen for både lommeboka og miljøet.
Dyrere plastposer skaper endring
Som medlem av Handelens Miljøfond er Coop med og tar ansvar for å redusere plastposeforbruket. Medlemmene betaler nå 4 kroner i kontingent til fondet, som deler ut midler til miljøformål. Økt kontingent betyr også høyere pris på plastposen.
- Stadig flere kunder får med seg at prisen på plastposer har økt og velger derfor flergangsløsninger i butikken og avfallsposer på rull til restavfallet hjemme, sier Lutnæs.
- Økt pris, kombinert med holdningskampanjer og tiltak i butikk, gjør at kundene velger bort plastposen.
Husk handlenettet også i ferien!
Som eneste dagligvarekjede har Coop gjenbruksbonus på handlenett, som betyr at hver gang man scanner gjenbrukskoden på Coop-handlenettet, tikker én krone bonus inn på medlemskontoen. I år kommer Coop til å utbetale ca. 15 millioner kroner i gjenbruksbonus til samvirkelagenes medlemmer.
- I stedet for en kostnad ved å kjøpe en plastpose i butikken, får både du og miljøet en gevinst når handlenettet brukes, sier Knut Lutnæs og kommer med en oppfordring til slutt:
-Hvis alle tar med de gode handlenett-vanene i ferien og husker handlenettet enda litt oftere, når vi snart målet!
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom