Black Friday-handelen: -Dårligere rabatter, og flere åpenbare «juksepriser» enn i fjor
Gårsdagens Black Friday-salg ble ingen jubeldag for de som jaktet rabatter opp mot 50 prosent eller mer: Mange færre tilbud hadde årets laveste pris, sammenlignet med fjoråret. Antallet fristelser som sannsynligvis brøt med den nye prisloven økte også, i følge forbrukertjenesten Prisjakts ferske analyse.
- Selv om kjøpeaktiviteten var høy gjennom hele døgnet, og hele Black Week i volum har vært den største handleuken noensinne, så sitter nok mange skuffede prisjegere igjen med inntrykket av at det i går var lengre mellom de gode kuppene enn de hadde håpet og forventet, sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.
I følge Prisjakt-sjefen var det høy risiko for at rabattsatsen på hele 11 prosent av gårsdagens tilbud ble feilaktig kommunisert fra butikkene, og dermed bryter med loven om prismarkedsføring.
Færre rabatter
Snittrabatten på alle salgene søketjenesten overvåket i går, gikk kraftig ned målt mot fjoråret; fra 16 prosent gjennomsnittlig rabatt i 2022 til bare syv prosent gjennomsnittlig rabatt i går.
Mer enn 1.1 millioner priser - 19 prosent av alle de 6.1 millioner prisene som tjenesten overvåker - hadde sitt bunnivå på Black Friday. Også det er en nedgang på to prosentpoeng målt mot samme handledag i fjor.
-Årsaken til at kuppene var færre og prisene høyere i går enn samme dag i fjor, er sammensatt. Men hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt. Det spiser opp butikkenes marginer, og svir ekstra for kundene fordi antallet rabatterte tilbud og rabattnivået generelt blir dårligere for oss som handler, sier Reina.
Jojo-priser
Såkalt Jojo-prising har fått mye oppmerksomhet før årets Black Friday-handel. Ganske tidlig registrerte Prisjakt en uvanlig høy andel med produkter opplevde prisoppgang i oktober, 30 dager før Black Week og Black Friday, for så å bli satt ned i pris denne uken. Også andelen prisøkninger 30 dager før Black Friday, med påfølgende prisdumping i går, nådde rekordnivå. Hele 11 prosent av prisene – som tilsvarer mer enn 650.000 tilbud – hadde økt i pris 30 dager før den lovpålagte sammenligningsprisen ble satt.
Her er noen flere «facts & funfacts» fra Prisjakts Black Friday-analyse:
- Tidspunkt på døgnet med høyest kjøpsinteresse i norske nettbutikker: Kl. 08-09.
- Varekategorier med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes): Gryter og kasseroller (-33%), bøker (-33%), PC-spill (-33%), vaskemaskiner (-32%)
- Varekategorier med størst prisoppgang: Virtual reality-tilbehør (+8%), vaffeljern (+7%), trommer og basstrommer (+6%).
- Mest populære produkt: Apple AirPods (2. generasjon)
- Antall produkter som i går hadde sin høyeste pris fra 1. januar til i går: 3.6 millioner priser (59%)
-Prognosen vi gav i oktober, om rekordhandel under Black Week og en fortsatt utvanning av Black Friday-konseptet isolert, viste seg å være riktig. Dessuten viser våre funn at politikere og forbrukermyndigheter fortsatt har et stort mulighetsrom for å justere den nye prisloven ytterligere, slik at det blir enklere for forbrukeren å forstå tilbudene, sier Christoffer Reina.
For ytterligere kommentarer eller mer Black Friday-innsikt, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879, eller christoffer.reina@prisjakt.no.
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.