Reise fra hjemmekontor til oppdragsgiver – yrkesskade eller ikke?

Høyesterett har valgt å avvise en sak om dekning av reise fra hjemmekontor til arbeidssted. Det betyr at lagmannsrettens dom, blir stående. Saken ble først avslått i Trygderetten. De mente at det er en lovgiveroppgave å avklare forholdet om reise til og fra hjemmekontor, mens det i forarbeidene til loven vises til at dette er noe som må avklares gjennom rettspraksis.

Det er behov for en modernisering og tidstilpasning av regelverket. Inntil dette eventuelt skjer er det viktig å dekke fritidsulykke eller kollektiv ulykke samt innlemme reise til og fra arbeidsstedet i yrkesskadeforsikringen, sier Trym Varre i Söderberg & Partners.

Fra hjemmekontor til jobbmøte

Saken gjaldt en kvinne som skulle fra sitt hjemmekontor til et jobbmøte. På vei ut i bilen skled hun og falt på isen. Hendelsen endte med skade, operasjon og kostnader for skadelidte. Lagmannsrettens dom er basert på at det ikke var nødvendig med hjemmekontor den aktuelle dagen. Møtet hun skulle til var bl.a. ikke nærmere hjemmet enn arbeidsplassen. Yrkesskadeforsikringen følger Lov om yrkesskade. For å kunne få dekning skal følgende tre krav være oppfylt;

• I arbeid
  • På arbeidsstedet
  • I arbeidstiden

Lagmannsretten kom til at det ikke var nødvendig for skadelidte å starte dagen hjemme. Det var ingen tidsmessige eller økonomiske gevinster for vedkommende og dagen kunne like godt startet på arbeidsstedet. To av tre dommere mente at manglende nødvendighet til å starte dagen med hjemmekontor diskvalifiserte til dekningen under yrkesskadeforsikringen. Høyesteretts avvisning av saken fører til at Lagmannsrettens dom blir stående som rettskraftig.

Lovverket henger etter

- Det er synd at Høyesterett ikke tar inn saken og setter endelig presedens. Generelt mener vi at lovverket er basert på en annen tidsalder og at domstolene ikke har prøvd å modernisere oppfatningen av ordlyden. På 70-80 tallet var knapt nok hjemmekontor oppfunnet. Spesielt nå etter pandemien har organisert bruk av hjemmekontor blitt en dynamisk effektiv tilpasning til en mer moderne arbeidshverdag, sier Trym Varre, Senior forsikringsmegler i Söderberg & Partners.

Dommen påvirker ikke hendelser som inntreffer på hjemmekontor, men under reise fra hjemmekontoret til et annet arbeidssted.

- Vi mener at det helt klart er behov for en modernisering og tidstilpasning av regelverket. Inntil dette eventuelt skjer er det viktig å dekke fritidsulykke eller kollektiv ulykke samt innlemme reise til og fra arbeidsstedet i yrkesskadeforsikringen, avslutter Varre.

Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 9 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 350 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.