Alger bidrar til regjeringens ambisjoner om bærekraftig matproduksjon med lavere klimaavtrykk

Nytt EU-prosjekt som ledes av algeekspert Dorinde Kleinegris, blir et flaggskip i den langsiktige satsingen NORCE har innen industriell produksjon av mikroalger til bærekraftig fôr og mat.

Dorinde Kleinegris sitter på huk ved siden av en algereaktor i et laboratorium. Her dyrkes det mikroalger i lange rør, og akkurat disse algene på bildet har et litt gulaktig skjær, mens andre kan være helt grønne eller mer brune.
Prosjektleder Dorinde Kleinegris i INNOAQUA fotografert ved en reaktor for dyrking av mikroalger i et laboratorium på Marineholmen i Bergen. EU-prosjektet med 17 partnere fra 8 land ledes av NORCE. Andreas R. Graven, NORCE NORCE

Horisont Europa-prosjektet INNOAQUA handler om å lage bærekraftige proteiner.

Til sammen 17 partnere fra 8 land er med i prosjektet, som arrangerte et digitalt kick-off med partnerne tidligere denne måneden.

Nettopp alger spiller hovedrollen i INNOAQUA, der samlet budsjett ligger på 7,3 millioner euro.

Forskerne skal lage proteinene ved å integrere algeproduksjon med resirkulerende akvakultursystem (RAS) i havbruksnæringen, og gjenbruke ressurser i produksjon av både alger og fisk.

Dette innebærer blant annet at utvalgte algestammer skal dyrkes med et gjødselsprodukt fra renset vann i RAS-anlegg for oppdrett. Med denne typen næringsstoff til mikroalgene kan de dyrkes raskt i stort antall, samtidig som de har høye nivåer av proteiner.

– Prosjektet passer som hånd i hanske med regjeringens ambisjoner om mer bærekraftig matproduksjon med lavere klimaavtrykk. Vi skal løfte frem innovativ algebasert mat og nye sirkulære løsninger. Vi skal også ta for oss flaskehalser som er til hinder for vekst i sektoren, sier prosjektleder Dorinde Kleinegris.

Hun er til daglig forsker i NORCE.

En pilot for optimalisert prosess skal testes ut. Prosjektet skal demonstrere prosessen i samarbeid med Viking Aqua, et norsk selskap som driver landbasert lakseoppdrett.

NORCE leder ett av de to demonstrasjonscasene i prosjektet, knyttet til samspillet mellom RAS-anlegg for fiskeoppdrett og dyrking av mikroalger.

Det skal også jobbes med å forstå hvordan forbrukerperspektiv og sosiale normer påvirker forbruket av innovative sjømatprodukter.

Det fulle navnet til prosjektet er «Innovative Approaches for an Integrated Use of Algae in Sustainable Aquaculture Practices and High-Value Food Applications». INNOAQUA er i tråd med målene i European Green Deal, fra jord til bord-strategien for et rettferdig, sunt og miljøvennlig matsystem.

Av det totale budsjettet på 7,3 millioner euro, utgjør nesten 6 millioner støtte fra EU. NORCE har som prosjektkoordinator en andel av budsjettet (inkludert EU-bidrag) på 1,7 millioner euro.

Bilder

Om oss

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NORCE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.