Over 1000 robot-eksperter kommer til Stavanger

For første gang skal European Robotics Forum være i Norge. Forumet er en sentral møteplass for industri og anvendt forskning innenfor robotikk og tilknyttede teknologier.

Mange ulike typer roboter vises frem under European Robotics Forum. Her fra årets robotforum i Rimini. Foto: Nabil Belbachir

European Robotics Forum har vært arrangert i 14 år over store deler av Europa og tildeles etter søknad. Nå har NORCE fått muligheten til å arrangere dette i Norge i 2026 sammen med SINTEF og Region Stavanger.

– Dette er stort! European Robotics Forum er Europas største forum innen robotikk og er på agendaen hos store, sentrale bedrifter og organisasjoner. Her viser bedrifter frem sine innovasjoner, produkter og prosjekter, samt arrangerer workshops og møter forsknings- og innovasjonsmiljøer, sier forskningsleder Nabil Belbachir i NORCE. Han er også styremedlem i EuRobotics, en europeisk organisasjon for robotikk og initiativtageren til European Robotics Forum.

Ordføreren ønsker velkommen

European Robotics Forum vil bli arrangert i Stavanger Forum 23. – 26. mars. Med mer enn 1000 deltakere som ankommer i fire dager, vil hotellene og konferansesenteret yre av internasjonale eksperter innen kunstig intelligens og robotikk.

– Vi er glade for å ønske European Robotics Forum 2026 velkommen til Stavanger. Denne konferansen understreker vårt engasjement for innovasjon og teknologi, og vi ser frem til å vise frem byen vår som et knutepunkt for fremskritt innen robotikk, sier Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal.

Robotikk er en av de viktigste muliggjørende teknologiene, og Europa er verdensledende. Teknologien kan øke kapasiteten vår blant annet innen produksjonsinfrastruktur og transport. Roboter blir viktig for å kunne gjøre oppgaver som er manuelle i dag, som montering, demontering, sortering, felt- og offshoredrift og reparasjon. Roboter kan også avlaste mennesker fra skittent og farlig arbeid, og forbedre produktiviteten og sikkerheten.

Norge en nøkkelaktør

– Norge er en nøkkelaktør innen hav-, energi- og romvirksomhet, og det er dette vi ønsker at folk fra verden skal oppdage. Gevinsten ved å arrangere European Robotics Forum er mangfoldig. For eksempel vil vi la en ny generasjon oppdage teknologien bak robotikk. Det er også et forum for å koble norske organisasjoner med europeiske aktører for å legge til rette for samarbeid og partnerskap, sier Belbachir.

I løpet av European Robotics Forum vil det være workshops, paneldebatter, utstilling, nettverking og visning av det nyeste innen robot-teknologi.

– Vi er takknemlige for støtten vi har fått i søknadsprosessen fra ONS, Næringsforeningen i Stavanger, Stavanger kommune, energiomstillingsklyngen ETN og flere industri og næringsaktører. Deres støtte og referanser fra anerkjente arrangementer bidro til at European Robotics Forum kommer til Stavanger, sier regionansvarlig for NORCE, Oddvar Skjæveland.

Forskningsleder Nabil Belbachir i NORCE, tlf: 401 08 137, nabe@norceresearch.no
Regionansvarlig Oddvar Skjæveland i NORCE, tlf: 916 81 898, odsk@norceresearch.no

Robot på European Robotics Forum i Rimini tidligere denne måneden.
Forskningsleder Nabil Belbachir i NORCE gleder seg til å arrangere European Robotics Forum i Stavanger.
NORCE er medeier i Mechatronics Innovation Lab i Grimstad, der bedrifter kan komme og teste ut ny robotteknologi.