Halve Norge på ferie utenlands: Syv av 10 varer er dyrere på taxfree enn i nettbutikken

-Vin, sprit, tobakk og sjokolade er de klassiske taxfree-varene som reisende vet at de kan spare gode penger på taxfree-handelen. En fersk omnibus vi har gjennomført før ferien, avslører at nordmenn har urealistiske forventninger til hva de kan spare ved å handle på taxfreebutikken, forteller country manager Christoffer Reina hos produkt- og prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Tror taxfritt er billig
I den landsomfattende meningsmålingen, som Opinion har utført for Prisjakt, opplyser 53 prosent – tilsvarende 2.2 millioner nordmenn – at de planlegger utenlandsferie i år. Tre av fire (73 prosent) svarer at de sannsynligvis vil handle på taxfreebutikk i forbindelse med feriereisen.
- Flykaos og SAS-streik gjør at enda flere bruker utenlandsfergene til feriedestinasjonen. Forventning om rabatt, sammenlignet med prisene i vanlige, norske butikker utenfor taxfree-sonen er betydelig, enten på land eller ombord. Vår kartlegging på flyplass og ferge viser at oppsiktsvekkende mange – 70 prosent – av typiske «reise-på-feriekjøp» er billigere å handle i norske nettbutikker. Noen av prisforskjellene vi fant var sjokkerende store. Samtidig viser spørreundersøkelsen at de reisende i snitt forventer taxfree-priser hele 28 prosent under «normal» butikkpris. forteller Reina.
Stor pristest
I mai og juni kartla selskapet 70 produkter på Oslo lufthavn, 140 produkter på «Color Hybrid» (Sandefjord-Strømstad), og sammenlignet prisene med billigste pris på tilsvarende produkt blant flere hundre norske nettbutikker.
-Vi undersøkte typiske innkjøp som nordmenn gjør før ferien starter, eller som mange åpenbart tror det er billigere å handle når de forlater Norge, fordi det er «skattefritt»; for eksempel solprodukter, deodoranter, parfyme, hudpleie, makeup, småelektro og leketøy. Syv av 10 - 70 prosent av 140 enkeltprodukter - vi kartla hos Color Line, var billigere online. Tilsvarende var to av tre produkter - 66 prosent av 70 produkter - dyrere på Oslo lufthavn enn i norske nettbutikker, forteller Christoffer Reina.
Store prisforskjeller
Mest oppsiktsvekkende var Color Lines salg av Lego-produkter: Samtlige 12 kartlagte Legoprodukter var billigere online, og var gjennomsnittlig 14 prosent billigere å handle på nett. Også på enkelte elektronikk- og parfyme-/velværeprodukter avdekket testen til dels betydelige prisforskjeller:
- Øretelefonene Sudio Tolv Wireless In-ear var 450 kroner billigere online (499,-), enn hos Color Line (1199,-).
- Fergeselskapet solgte parfymen Issey Miyake L’Eau D’Issey edt. (100ml) 270 kroner dyrere (899,-) enn billigste norske nettbutikk (629,-).
- Hvis du heller kjøpte Elisabeth Arden Green Tea Honey Drops Body Cream (500 ml) online (170,-) enn ombord i Strømstad-fergen (355,-), ville du ha spart 185 kroner på testtidspunktet.
- På Oslo lufthavn kostet en Hugo Boss Deo Stick 75ml 110 kroner mer (245,-) enn i billigste, norske nettbutikk (135,-).
- Clarins Milky Boost Cream Foundation fant man 101 kroner billigere på Prisjakt (204,-) enn på flyplassen (305,-).
-Noen priskupp kan man i rettferdighetens navn likevel gjøre på taxfree, siden 30 prosent av varene vitterlig var billigere der. Parfymen Versace Woman edt. (100ml) var for eksempel 280 kroner billigere på Oslo lufthavn (299,- vs. 579,- på nett), mens parfymen Burberry Her edt. var 232 kroner billigere ombord på fergen (745,- vs 977,- på nett), sier Christoffer Reina.
(Hele pristesten er vedlagt)
Her er prisekspertens råd til deg som skal innom taxfree-butikken før du reiser på ferie:
- Vær bevisst - tenk på hva du har lyst til å kjøpe før du går inn i butikken.
- Gjør en prissjekk. Både flyplasser og fergeselskaper viser priser på nett, der du kan sjekke om det er penger å spare før du reiser.
- Unngå bomkjøp – ha med shoppingliste. Husk at dårlig tid eller stress lett kan føre til dyr impulsshopping.
- Sjekk kampanjene. Flyplasser og fergeselskaper tilbyr ofte pakkeløsninger («2 for 1») og større volum på flasker og tuber, og der er det penger å spare.
- Ikke la deg lure av hylleplasseringen. Den er strategisk. Taxfree-butikken setter det de helst vil selge der du ser det først.
- Avhengig av hvor du skal reise; ta høyde for at veldig mange produkter er billigere i landet du reiser til.
Om «Taxfree-studien 2022»:
- Pristesten på «Color Hybrid» ble gjennomført som «mystery shopping» 12. mai i år, og sammenlignet med Prisjakt i uke 21. Testen av produktene på Gardermoen ble gjennomført online i uke 22, og sammenlignet med Prisjakt samme uke.
- På Oslo lufthavn inngår 70 produkter i studien, mens dobbelt så mange – 140 produkter – ble kartlagt hos Color Line.
- Svært få av produktene var direkte sammenlignbare for både Oslo lufthavn og Color Line, da blant annet volum, størrelse på flasker etc. varierer på disse utsalgstedene.
- Produktene er valgt fra en liste over de mest populære kjøpene i norske nettbutikker, innenfor følgende varekategorier: Solprodukter, deodoranter, hudpleie, parfyme, hårprodukter, makeup, småelektronikk og Lego (sistnevnte kun Color Line).
- I denne testen er det kun sjekket priser hos norske nettbutikker – det vil si nettbutikker med norsk organisasjonsnummer og som må være MVA-registrert i Norge, men de kan ha kontor i et annet land.
- Det er også tatt forbehold om nye kampanjer, tilbud og endringer i prisbildet i sommer.
- Merk også at i noen nettbutikker kommer frakt i tillegg, som gjør at prisbildet kan forandre seg.
(Kilde: Prisjakt.no)
Om ferieundersøkelsen:
- Meningsmålingen er gjennomført av Opinion/Norstat i perioden 15.-22. juni. I alt 1002 personer har besvart undersøkelsen, og utvalget er representativt for befolkningen 20 år og eldre.
For flere kommentarer, eller mer innsikt i prisstudien og ferieundersøkelsen, kontakt gjerne Christoffer Reina på telefon 975 82 879 // christoffer.reina@prisjakt.no.
Nøkkelord
Bilder
Dokumenter
Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.