Coops kunder bidrar med store beløp til Ukraina

For å gjøre det enkelt for kunder å støtte nødhjelpsarbeidet i Ukraina, har Coop lansert en ny donasjonsknapp i alle kasseskjermer i sine butikker. Her kan kundene donere et valgfritt beløp. I tillegg er det lagt til rette for å bidra gjennom Vipps.
- Omtanke og det å gi tilbake til samfunnet, er en viktig del av Coops verdigrunnlag. Våre kunder er opptatt av å vise sin solidaritet med de som er rammet av krigen i Ukraina. Dette ville vi legge til rette for gjennom en enkel løsning i butikk og det har allerede medført donasjon av store beløp, sier Carina Hansen, sponsoransvarlig i Coop Norge.
Siden muligheten ble lansert i forrige uke, har Coops kunder på landsbasis bidratt med nærmere 1,5 millioner kroner fordelt på donasjonsknappen og gjennom Vipps. Pengene går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid.
- Det er utrolig flott å se det store engasjementet og giverviljen blant våre kunder. Coop har i tillegg valgt å støtte Røde Kors sin innsats med ytterligere ti millioner kroner. Sammen med våre kunder, som også er våre eiere, ønsker vi å være en bidragsyter til Røde Kors sin livsviktige innsats i området, sier Hansen.
- Vi er veldig takknemlige for det generøse bidraget fra Coop på hele 10 millioner kroner til Røde Kors’ nødhjelpsarbeid for de rammede av krigen i Ukraina. Vi og alle våre søsterforeninger i regionen setter enormt stor pris på støtten, og at Coop raskt tok initiativ til å engasjere og tilrettelegge for givergleden blant kundene både fysisk i butikk og digitalt, sier Cecilie Thuv, markedsdirektør i Røde Kors.
Langt samarbeid med Røde Kors
Røde Kors er verdens største humanitære bevegelse, med unik tilgang og tillit i kriseområder. Coop har hatt et langt og godt samarbeid med Røde Kors gjennom for eksempel Coop-dugnaden, hvor de hjelper Coop med å nå ut til barna i Norge som trenger det mest.
Røde Kors har hjulpet menneskene som har vært rammet av konflikten i Ukraina i mange år. Organisasjonen melder at nødhjelpsarbeidet har startet opp der det er mulig å gi helsehjelp, rent vann og dele ut mat. Samtidig er beredskapen i Norge styrket, og over hele landet forbereder Røde Kors seg nå på å bistå myndighetene og hjelpe flyktningene som ankommer og blir sendt videre til lokale mottak.
- De humanitære behovene vil øke og være betydelige og omfattende. Røde Kors forbereder seg nå på en kraftig opptrapping av innsatsen. Som hovedpartner legger vi til rette for at våre kunder kan støtte dette arbeidet, avslutter Hansen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs12.8.2025 08:31:34 CEST | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje11.8.2025 14:13:10 CEST | Pressemelding
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom