Coops kunder bidrar med store beløp til Ukraina
For å gjøre det enkelt for kunder å støtte nødhjelpsarbeidet i Ukraina, har Coop lansert en ny donasjonsknapp i alle kasseskjermer i sine butikker. Her kan kundene donere et valgfritt beløp. I tillegg er det lagt til rette for å bidra gjennom Vipps.
- Omtanke og det å gi tilbake til samfunnet, er en viktig del av Coops verdigrunnlag. Våre kunder er opptatt av å vise sin solidaritet med de som er rammet av krigen i Ukraina. Dette ville vi legge til rette for gjennom en enkel løsning i butikk og det har allerede medført donasjon av store beløp, sier Carina Hansen, sponsoransvarlig i Coop Norge.
Siden muligheten ble lansert i forrige uke, har Coops kunder på landsbasis bidratt med nærmere 1,5 millioner kroner fordelt på donasjonsknappen og gjennom Vipps. Pengene går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid.
- Det er utrolig flott å se det store engasjementet og giverviljen blant våre kunder. Coop har i tillegg valgt å støtte Røde Kors sin innsats med ytterligere ti millioner kroner. Sammen med våre kunder, som også er våre eiere, ønsker vi å være en bidragsyter til Røde Kors sin livsviktige innsats i området, sier Hansen.
- Vi er veldig takknemlige for det generøse bidraget fra Coop på hele 10 millioner kroner til Røde Kors’ nødhjelpsarbeid for de rammede av krigen i Ukraina. Vi og alle våre søsterforeninger i regionen setter enormt stor pris på støtten, og at Coop raskt tok initiativ til å engasjere og tilrettelegge for givergleden blant kundene både fysisk i butikk og digitalt, sier Cecilie Thuv, markedsdirektør i Røde Kors.
Langt samarbeid med Røde Kors
Røde Kors er verdens største humanitære bevegelse, med unik tilgang og tillit i kriseområder. Coop har hatt et langt og godt samarbeid med Røde Kors gjennom for eksempel Coop-dugnaden, hvor de hjelper Coop med å nå ut til barna i Norge som trenger det mest.
Røde Kors har hjulpet menneskene som har vært rammet av konflikten i Ukraina i mange år. Organisasjonen melder at nødhjelpsarbeidet har startet opp der det er mulig å gi helsehjelp, rent vann og dele ut mat. Samtidig er beredskapen i Norge styrket, og over hele landet forbereder Røde Kors seg nå på å bistå myndighetene og hjelpe flyktningene som ankommer og blir sendt videre til lokale mottak.
- De humanitære behovene vil øke og være betydelige og omfattende. Røde Kors forbereder seg nå på en kraftig opptrapping av innsatsen. Som hovedpartner legger vi til rette for at våre kunder kan støtte dette arbeidet, avslutter Hansen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom