Statens vegvesen har i høst tatt tre grep for å gjøre denne tunnelen enda mer trafikksikker
Den 4.733 meter lange tunnelen åpnet 29. november 2013, og kostet 480 millioner å bygge.
Den er – sammen med 1,6 kilometer ny veg – del av et skredsikringsprosjekt langs Tysdalsvatnet.
Gjennomsnittlig døgntrafikk (årsdøgntrafikk/ÅDT) i tunnelen er 1800 kjøretøy. 12 prosent, eller 216 av disse, er lange kjøretøy.
Dette er grepene for å bedre trafikksikkerheten ytterligere
I løpet av høsten har Statens vegvesen gjort flere arbeider i tunnelen for å gjøre reisehverdagen enda tryggere for trafikantene.
– Vi har montert nødnett til bruk for nødetater, innleder prosjektleder Arild Puntervold.
I tillegg har vi montert blått lys for å markere snunisjer.
– Videre har vi, i forkant av disse, montert digitale skilt for å varsle om hendelser som gjør at bilistene må snu og kjøre ut. Disse skiltene fjernstyres fra Vegtrafikksentralen, og har teksten «Snu og kjør ut. Turn and exit» på oransje bakgrunn, legger han til.
Dette gjør du ved hendelser i tunnel
På riks- og europavegnettet er Statens vegvesen ansvarlig for nærmere 600 tunneler.
Dersom det skulle skje noe i disse, er det avgjørende for oss å sette inn riktig tiltak raskest mulig, slik at trafikksikkerheten blir ivaretatt. Der har Vegtrafikksentralene (VTS) en nøkkelrolle.
I Svo-tunnelen er det utplassert nødtelefon.
– Det er viktig at du bruker denne, og ikke mobiltelefon. Når du bruker nødtelefonen, kommer du rett til nærmeste VTS som dermed får vite nøyaktig hvor du er. Det igjen betyr at vi kan gi deg nøyaktige instrukser om hva du skal gjøre. En presis situasjonsbeskrivelse og stedsangivelse bidrar til at vi kan håndtere en eventuell hendelse på tryggest og best mulig måte, avslutter Puntervold.
De aller fleste tunneler over 500 meter har nødtelefon. Også tunneler kortere enn 500 meter kan ha det, dersom ÅDTen er høy.
I tunneler hvor det ikke finnes nødtelefoner, skal du ringe 175 for å varsle om hendelser. Også da kommer du til nærmeste VTS.
Nøkkelord
Kontakter
Arild PuntervoldProsjektleder
Tel:93402217arild.puntervold@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signerte kontrakt for Gjønnestunnelen16.5.2024 12:48:20 CEST | Pressemelding
I dag signerte Obrascòn Huarte Lain S.A (OHLA) kontrakten for bygging av Gjønnestunnelen i Bærum.
Ny utfartshelg: – Kjør mykt for å unngå kø og ulykker16.5.2024 08:31:14 CEST | Pressemelding
Mange raske feltskifter, kort avstand til bilen foran og harde nedbremsinger skaper kø og øker risikoen for alvorlig ulykker. Vi kan alle bidra til bedre fremkommelighet og økt sikkerhet på veien.
El-brøyting blir en del av konkurransen om mer klimavennlig vegdrift14.5.2024 11:59:51 CEST | Pressemelding
Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere.
Bedre toalett og bobiltømming på Heia14.5.2024 08:26:38 CEST | Pressemelding
Rasteplass-toalettet som ble bygd ved E6 på Heia i Troms for seks år siden, har vært mye ute av drift. Nå har Statens vegvesen tatt grep.
Nå kan det bli redusert fremkommelighet i Giæverbukta10.5.2024 15:57:40 CEST | Pressemelding
Det skal bygges en støttemur langs Erling Kjeldsens, og trafikken i Giæverbukta kan bli påvirket av anleggsarbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom