Black Friday: Nordmenn jakter intenst på Playstation 5 – og brettspill

Fredag er det duket for årets travleste handledag. I fjor dro nordmenn kortet over ni millioner ganger på Black Friday, og hos pris- og produktsøketjenesten Prisjakt har man aldri tidligere registrert så mange enkeltprodukter på salg på én dag som 29. november 2019.
Kundene har for lengst startet jakten på de beste handlekuppene på årets «sorte uke». Nesten to millioner nordmenn svarer i en fersk spørreundersøkelse fra Opinion, gjort på oppdrag fra Prisjakt, at de planlegger å handle på nett eller i fysisk butikk i morgen. Halvparten av disse skal bruke muligheten til å kjøpe julegaver.
PS5-håp
-Enkeltproduktet som desidert topper vår søketjeneste med antall søk og lagrede prisvarsler de siste ukene, er fortsatt den nye Playstation 5, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.
-Selv om denne spillkonsollen ble utsolgt på få minutter i forrige uke, og annenhåndsmarkedet priser den opp til det firedobbelte, så er det unormalt mange som fortsetter å lagre prisvarselet, i håp om at årets spillnyhet plutselig kommer på lager i en nettbutikk, sier Vittersø.
I fjor ble elektronikk og mote de store kategorivinnerne på Black Friday-salget. Den oppdaterte søkestatistikken viser at det er tech-produkter som antagelig blir den store vinneren også i år.
Prisdropp på Apple
-Airpods fra Apple ligger alltid veldig høyt på trafikklisten, det samme gjør nå Nintendo Switch og den nye Microsoft Xbox Series X, samt spillene «Assasins Creed Valhalla», «Call of Duty Cold War» og «Fifa21». Og så er det et merkbart hopp i antallet som jakter på robotstøvsugere og trådløse støvsugere om dagen, sier Vittersø.
-Vi ser også en stigende interesse for iPhone 11 og iPhone 12. De foregående årene har Black Friday vært den desidert billigste dagen å handle Apple-produkter på, og mange vet nok at fjorårets modell sannsynligvis får en hyggelig prisdropp i disse dager etter at iPhone 12 nylig ble tilgjengelig i butikkene. Akkurat i dag er det for eksempel over tusenlappen i prisforskjell på beste og dyreste tilbud på Airpods Pro, mens det er flere tusen kroner i forskjell på eldre iPhone-utgaver, sier han.
Analog julegavevinner
Èn kategori stikker seg imidlertid ut fra de andre, med desidert sterkest søkevekst hos Prisjakt denne høsten: Tradisjonelle brettspill, etterfulgt av populære selskapsspill. Aller mest ettertraktet er «Minecraft: Builders & Biomes», kortspillet «God of war» og «Bezzerwisser». Også ærverdige «Monopol» scorer høyt både blant barn og voksne.
-Julegave-klassikeren har virkelig gjort comeback denne høsten, som et resultat av at nordmenn er mer hjemme med familien under smitteoppblomstringen. Vi så det i mars og april, men den siste måneden har interessen eksplodert. Økt salg av brettspill er en interessant og hyggelig motreaksjon til alt det digitale, som sluker stadig mer av hverdagen vår. Vi nekter simpelthen å gi slipp på det gode, trygge og analoge, sier Are Vittersø.
Utvalgte topplister hos Prisjakt før Black Friday:
Mest populære tilbud (alle kategorier): https://www.prisjakt.no/tema/black-friday
Brettspill: https://www.prisjakt.no/category.php?k=1217
Spillkonsoller: https://www.prisjakt.no/category.php?k=401
TV- og dataspill: https://www.prisjakt.no/category.php?k=378
Bildetekst: Daglig leder Are Vitteresø hos Prisjakt Norge.
For ytterligere spørsmål om Black Friday-salget, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792.
Nøkkelord
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.