Gjøre handlekupp på Singles’ Day? -Vent til Black Week, råder prisekspert

-Du kan selvfølgelig lete godt og gjøre gode priskupp på Singles’ Day, men det tryggeste er å vente i noen uker. Historiske data viser sjelden feil retning, sier prisekspert og daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.
Singles’ Day startet som en kinesisk feiring av den single husstanden, og feires 11. november hvert år. Datoen er valgt fordi de fire ett-tallene symboliserer et individ som er alene. Med den kinesiske netthandleren Alibaba som primus motor har dette blitt verdens største shoppingdag for e-handelen, og i fjor handlet over en halv milliard mennesker bare hos denne ene nettgiganten på denne utvalgte novemberdagen.
Fenomenet ble forsiktig importert til Norge i 2017, men har fortsatt til gode å få samme fotfeste som andre populære salgsperioder og kampanjedager. I fjor oppga bare to prosent av de spurte i en Prisjakt-undersøkelse at de hadde handlet varer til nedsatt på Singles’ Day, mens henholdsvis 42 og 51 prosent hadde handlet på Black Friday og januarsalget.
-Selv om Singles’ Day har vokst fra å være et asiatisk til et globalt e-handelsfenomen, sliter kampanjedagen tungt med å få fotfeste i vesten generelt, og i Norge spesielt, sier Are Vittersø.
-Mens elektronikkhandelen er den store driveren på store salgsdager som Black Friday og romjulssalget, er Singles’ Day fortsatt en kampanjedag der primært butikker som selger sminke, helse- og velværeprodukter, klær og «ting og tang» til hjemmet ser sitt snitt til å friste med gode tilbud. Denne spesielle onsdagen er jo fortsatt ment å være en hyldest til den single som vil unne seg selv noe ekstra, sier Vittersø.
Prisekspertens klare råd for de som planlegger shoppingen frem mot jul, er likevel å ha is i magen til slutten av november.
-I Norge viser vår priskurve klart og tydelig at Black Week og Black Friday er de beste dagene gjennom hele året å jakte gode pristilbud tilbudsmånedene vi nå er inne i. Den siste uken i november er tilbudene alltid desidert flest og best. Av de 700.000 produktene i norske nettbutikker som vi overvåker døgnet rundt, var den gjennomsnittlige prisnedgangen på Singles Day i fjor 1.32 prosent, på linje med året før. Den samme prisnedgangen på Black Friday var nesten fem ganger så høy. Og antallet rabatterte varer, og den gjennomsnittlige prisnedgangen på disse, er også betydelig høyere den siste uken i november, enn på Singles’ Day, sier Are Vittersø.
Tekst til illustrasjon: Priskurven i november viser i klartekst at det er smart å vente til Black Friday for å jakte på de beste priskuppene.
Bildetekst: Daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.
For mer informasjon eller kommentarer: Are Vittersø, telefon 402 21 792.
Bilder


Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.
Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.
Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.