Landsomfattende korona-undersøkelse: Disse vanene vil nordmenn endre

Del
I tiden fremover vil nordmenn handle enda mer i nettbutikker, planlegge innkjøpene bedre, vaske hendene hyppigere og oppsøke færre store folkemengder. Korona-krisen fører til flere, varige adferdsendringer hos befolkningen, viser ny undersøkelse.
Are Vittersø
Are Vittersø

Annenhver nordmann oppgir at de har savnet å gå i butikken i perioden med strenge, nasjonale smitteverntiltak, mens 18 prosent har unnet seg et produkt som var dyrere enn de normalt ville ha gjort, i følge undersøkelsen. 

Meningsmålingen «Handleadferd post corona», som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, viser at nær 40 prosent av befolkningen i perioden etter at Norge stengte 12. mars, har foretatt kjøp i nettbutikker som man normalt ville gjort i fysiske butikker.

Savner butikken

-Korona ser ut til å skape en rekke varige adferdsendringer innenfor handel og fritid. Nesten halvparten av de som har handlet mer i nettbutikker i mars, april og mai, sier at de vil fortsette med det i fremtiden. Tidsbesparelse og bedre priser og utvalg på nettet oppgis som de viktigste grunnene til at de vil handle mer på nett, hver tredje nordmann faktisk oppgir smittevernhensyn som grunn for at de kommer til å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes opp, forteller daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no. 

-Likevel er det helt tydelig at Ola og Kari har savnet det å vandre rundt i butikker. Halvparten av oss (48%) – kvinner i litt større grad enn menn – sier de ha savnet det å ta og føle på varene, besøke flere butikker samtidig, eller rett og slett treffe folk, sier Vittersø.

Hyppig håndvask, færre folkemengder

I undersøkelsen blir befolkningen også spurt om hvilke vaner de tror de vil fortsette med når samfunnet åpnes opp, og etter hvert vender tilbake til normalen: Hele 72 prosent svarer hyppig håndvask, mens hver tredje nordmann vil oppsøke færre store folkemengder i fremtiden, eller delta på flere digitale møter og arrangementer og planlegge innkjøpene bedre. Hver fjerde nordmann tror de vil drive mer fysiske aktivitet, sitte mer på hjemmekontor og reise mindre i jobbsammenheng. 

Varegrupper i risikosonen

-Konturene av kraftige forandringer i nordmenns vaner blir enda tydeligere gjennom denne undersøkelsen. Når tre av ti i befolkningen sier de vil endre handleadferden permanent, og i enda større grad bruke nettet til innkjøp, er det et stort varsko til deler av en allerede hardt presset handelsnæring for fysiske butikker. Det er spesielt varekategoriene klær/sko, sminke/helse/velvære og utstyr til sport/friluftsliv som er folk kommer til å handle mer av på nettet, etterfulgt av kategoriene hus/hage, lyd/bilde, utstyr til hjemmekontor og dagligvarer, sier Are Vittersø.

Utvalgte spørsmål fra undersøkelsen:

Q: Hvilke av følgende aktiviteter tror du at du vil fortsette med etter at koronakrisen er over og samfunnet har vendt tilbake til en relativt normal situasjon?

  • Hyppig håndvask (72%)
  • Oppsøke færre store folkemengder (35%)
  • Delta på flere digitale møter og arrangementer (35%)
  • Planlegge innkjøp (31%)
  • Drive mer fysisk aktivitet (26%)
  • Mer hjemmekontor (26%)
  • Reie mindre i jobbsammenheng (23%)
  • Reise mindre privat (20%)
  • Trene mer hjemme (16%)
  • Se mer på TV og strømmetjenester (12%)
  • Gå mindre på konserter og kulturarrangementer (8%)
  • Gå mindre på restaurant (7%)
  • Gå mindre på større sportsarrangementer (5%)

Q: Hvilken type varer tror du at du kommer til å handle mer på nett i fremtiden?

  • Klær og sko (31%)
  • Sminke, helse og velvære (22%)
  • Utstyr til sport og friluftsliv (inkl. hjemmetrening) (22%)
  • Utstyr til hus og hage (15%)
  • Lyd og bilde (TV, radio m.m.) (14%)
  • Utstyr til hjemmekontor (12%)
  • Dagligvarer (11%)
  • Spill/spillkonsoller (10%)
  • Leker og utstyr til barn (9%)
  • Foto og videoutstyr (6%)
  • Annet (6%)
  • Ingen av disse (28%)

Bildetekst: Are Vittersø, daglig leder hos Prisjakt.no

For flere kommentarer eller mer informasjon om undersøkelsen, kontakt gjerne Are Vittersø på telefon 402 21 792 

Bilder

Are Vittersø
Are Vittersø
Last ned bilde

Om Prisjakt.no

Prisjakt.no



Om Prisjakt.no

Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris.

Hver måned hjelper Prisjakt.no nær to millioner nordmenn å sammenligne priser og produkter. Prisjakt.no har over 4 040 000 priser på 435 000 produkter fra 2565 indekserte butikker, samt 4 130 000 søkbare produktegenskaper. Prisjakt.no er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, og leverandører og butikker kan ikke betale for rangering eller bestemme hvilke produkter som skal prissjekkes.

Prisjakt.no er eiet av Schibsted Media Group, og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.

Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no

Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon

Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye