Prisekspertens råd: -Kjøp TV under fotball-VM – etterpå blir det dyrere

Nordmenn vil se fotballfesten på store skjermer.Den norske pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no har sammenlignet priser på 10 utvalgte TV-modeller i ukene før, under og etter de fire store, TV-sendte mesterskapene siden 2016: Fotball-EM 2016, Rio-OL 2016, Ski-VM 2017, og vinter-OL tidligere i år.
-Trenden er soleklar. Gjennomsnittsprisen på TV’er, henholdsvis èn uke og èn måned før mesterskapet, var høyere enn under selve mesterskapet. Én uke etter mesterskapet var snittprisen høyere igjen, og tre-fire uker senere var den, med få unntak, på sitt høyeste på alle disse målepunktene. Det var altså billigere å kjøpe TV under selve mesterskapet, enn før og etter, forteller Norgessjef Carolina Appelqvist i Prisjakt.no.
Av prisstatistikken ser Prisjakt-sjefen samme tendens før fotball-VM, som nå sparkes i gang i Russland.
-Søkeaktiviteten på TV-er økte markant fra rundt 20. mai, samtidig som prisene på en rekke produkter er blitt gradvis lavere de siste ukene. Men mye tyder altså på at du bør vente til mesterskapet har startet før du eventuelt kjøper ny TV, sier Carolina Appelqvist.
Tusenlapper å spare
-I vinter kunne man eksempelvis spare mellom 1000 og 6000 kroner på seks av de 10 TV-ene vi undersøkte, avhengig av når man kjøpte produktet, innenfor en tidshorisont på cirka to måneder. Det viser hvor viktig det er å følge med og hele tiden sjekke prisutviklingen på nett, sier Appelqvist.
65 tommer mest populært
Oversikten viser også at nordmenn nå gjør seg klare for fotball-VM på store skjermer:
-Samtlige av de 25 mest søkte TV-ene er 55-tommere eller større. Hele 68 prosent har søkt på TV over 65 tommer, og èn av fire søker skjermer som er 75 tommer eller større. Nordmenn ønsker virkelig mesterskapet hjem i stua, sier Appelqvist.
Samsung topper
Markedsleder Samsung topper listen over de mest søkte TV-ene fra 1. mai til 11. juni (41% av søkene), etterfulgt av LG (21,6%), Philips (12,6%) og Sony (9,4%). De samme produsentene hadde faktisk de mest populære produktene før, under og etter alle mesterskapene som inngår i oversikten fra Prisjakt.no.
Topp 5 mest søkte TV-er siste 30 dager:
- Samsung QE65Q7F: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4175072
- Samsung UE58MU6125: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4526414
- Samsung UE55MU8005: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4264996
- Samsung UE65NU7455: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4767306
- LG OLED55C7V: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4095124
Gjennomsnittlig prisutvikling på 10 mest søkte TV-er hos Prisjakt.no før, under og etter store, TV-sendte mesterskap (2016-2018):
Mesterskap/ Prisutvikling |
1 måned før mesterskap |
1 uke før mesterskap |
Under mesterskap |
1 uke etter mesterskap |
1 måned etter mesterskap |
9-25 februar 2018 OL |
13682 |
14342 |
13392 |
14371 |
14783 |
21 feb-5 mars 2017 Ski VM |
13341 |
13491 |
12631 |
14081 |
13941 |
10 juni-10 juli 2016 Fotball EM |
13223 |
16771 |
12982 |
14391 |
17104 |
5-21 august 2016 OL |
7494 |
9906 |
9376 |
9866 |
10266 |
Bildetekst (1): Tabellen viser prisutviklingen på 10 utvalgte TV-modeller før, under og etter utvalgte mesterskap i perioden 2016-2018.
Bildetekst (2): Norgessjef Carolina Appeiqvist i Prisjakt.
For ytterligere innsikt netthandel, eller utfyllende kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499
Bilder


Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.
Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.
Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.