Jakten på robotgressklippere har eksplodert

-Søk etter robotgressklippere skjøt virkelig fart fra slutten av april. I mai noterer vi en økning på 81 prosent flere prissammenligninger hos norske nettbutikker, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. I enkelte uker har økningen vært på over 130 prosent. Det er ganske oppsiktsvekkende økninger i søkeaktiviteten på denne typen produkter, sier Carolina Appelqvist, leder for Prisjakt.no.
-Hele kategorien ”Smarte produkter” for hjem og hage har fått et kraftig oppsving siden nyttår. Kategorien samlet øker med 67 prosent, sammenlignet med fjoråret, og mye av kategoriveksten skyldes at mange jakter på en robot som kan klippe plenen, lydløst og effektivt. Kjøperne er opptatt av at gressroboten skal ha mange egenskaper, som å håndtere stigning på plenen, automatikk og ulike tilleggsfunksjoner, styringskontroll, støynivå og tyverialarm, sier Appelqvist.
Innsikt fra den norske pris- og produktsammenligningstjenesten viser at syv av 10 av de mest populære robotgressklipperne var på sitt billigste i mai i år.
-Det er litt oppsiktsvekkende, for klassiske sesongprodukter pleier å være rimeligere utenom sesong. På enkelte robotgressklippere kunne man faktisk spare opptil tre tusen kroner på å handle i mai, fremfor i fjor høst eller i vinter. Vår statistikk viser at det fortsatt er mulig å gjøre gode priskupp nå i begynnelsen av juni, forteller Appelqvist.
-Dette viser igjen hvor viktig det er å gå systematisk til verks når du skal handle smart på nett. Gjennom å automatisere rabattsøket og opprette varsel på et produkt, får du melding hver gang en butikk setter ned prisen. Så bør du sjekke prishistorikken og se hvordan produktet har utviklet seg over tid. Det er også viktig å sjekke produktkoden, slik at du kan sammenligne tilbudene på eksakt samme produkt. Og til sist er det viktig å sammenligne prisen, og ikke avslaget, i flere butikker, for å være sikker på at du får med deg den virkelig prisnedgangen, sier hun.
Prisutvikling, tre mest søkte/populære robotgressklippere:
Produkt Pris okt. 17 Pris mars 18 Pris 31. mai
McCulloch ROB R600: 7.990,- 6.995,- 6.490,-
Gardena R100Li SILENO: 12.599,- 13.813,- 11.232,-
Husqvarna Automower 315: 17.999,- 17.999,- 17.990,-
Her er de mest populære (mest søkte) merkene innenfor kategorien ”Smarte Hjem” hittil i 2018 (link til prisutvikling i parentes):
Robotgressklippere: Gardena R100Li SILENO (https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3562214)
Robotstøvsugere: iRobotRoomba 980 (https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3409310)
Overvåkingskamera: Netgear Arlo VMS3230 (https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3007819)
Smartlys: Philips HueWhite and Color Ambiance Starter Kit E27 10 (https://www.prisjakt.no/product.php?pu=4013105
For ytterligere innsikt netthandel, eller utfyllende kommentarer, kontakt gjerne Carolina Appelqvist på telefon 917 33 499
Bilder

Om Prisjakt.no
Om Prisjakt.no
Prisjakt.no er Norges største pris- og produktsammenligningstjeneste, eid av Schibsted Media Group, og hjelper nordmenn til å handle smartere gjennom å finne riktig produkt til rett pris. Tjenesten er landets eneste, uavhengige pris- og produktsammenligningstjeneste, der leverandører og butikker ikke kan betale for innhold og rangering.
Hver måned bruker over to millioner nordmenn bruker Prisjakt-tjenesten for å sammenligne priser og produkter. Tjenesten dekker per i dag mer enn 2.400 butikker, 491.000 produkter og over 4,1 millioner søkbare produktegenskaper.
Prisjakt.no ble lansert i Norge i 2010 og tjenesten er tilgjengelig i ytterligere syv land.
Følg pressemeldinger fra Prisjakt.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Prisjakt.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Prisjakt.no
Stor pristest knuser taxfree-myten7.7.2023 06:30:00 CEST | Pressemelding
Norges største pristest av taxfree-varer stikker hull på myten om at «alt er billig bare det er taxfritt». Da Prisjakt i juni gransket taxfree-prisene på mer enn 2000 skjønnhetsprodukter og solbriller, var langt over halvparten av varene billigere å handle i norske nettbutikker. Men; de suverent største priskuppene var likevel «skattefrie».
Ny rapport: Nordmenns kjøpekraft øker mer enn hos svenskene3.5.2023 15:06:04 CEST | Pressemelding
Nordmenns kjøpekraft øker med hele seks prosent fra forrige kvartal, ifølge den ferske forbrukeranalysen Forbrukerkompasset. Også nordmenns shoppingbudsjett er på vei oppover.
Black Friday-opptelling: -Ikke den elleville kjøpefesten mange hadde håpet på26.11.2022 07:56:08 CET | Pressemelding
Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
Prisekspertens Black Friday-spådom: -Flere uvanlig gode tilbud, men fortsatt mange «lurepriser»24.11.2022 06:30:00 CET | Pressemelding
Dagen før årets største kjøpefest kommer prisekspert med hyggelig spådom og tydelig advarsel: -Black Friday byr på flere gode tilbud i år, men vi registrerer en høyere andel andel «lurepriser» enn tidligere.
Priv. til red: Forbrukerkompasset – ny, kvartalsvis fremtidsrapport om nordmenns kjøpekraft og kjøpsinteresser28.10.2022 10:30:00 CEST | Presseinvitasjon
Til redaksjonen: Handelsstanden er full av rapporter om hvordan de seneste månedene, kvartalet og året har gått rent salgsmessig. Fakta og prognoser om hva som planlegges av innkjøp er sjeldnere å oppdrive. Derfor lanserer pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt i dag vår førte utgave av «Forbrukerkompasset», en kvartalsrapport med forbrukerinnsikt om kjøpspreferanser og kjøpekraft for de kommende tre månedene.